webForumDet fria alternativet

Kolla användarnamnet med PHP?!

3 svar · 285 visningar · startad av Dr-man

Dr-manMedlem sedan juli 2002732 inlägg

Hej!

Hur skall jag tillväga med detta problem?
På hemsidan i ett intrnät, så skall det finnas olika slags omröstningar.
Nu vill man ha det så att endast en röst per användare i intranätet.

Nu kommer vi till problemet! Problemet är att det finns fler användare än datarer i intranätet. Så det att kolla med datorns ip-adress, ifall den har varit tidigare går ju inte i och med att det finns fler användare än datorer.

Finns det nån funktion för att kolla ifall användarens användarnamn i intranätet har varit där tidigare?

MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg

Det beror ju helt på om du har några tillgängliga funktioner för att hämta ut användarnamnet eller id från det intranätssystem ni använder er av?

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Man får anta att ni loggar in på maskinerna för att komma åt intranätet. Jag kollar själv vilka som är inloggade på vårt intranät och det gör jag med $_SERVER[AUTH_USER].

Om du skriver

print ("$_SERVER[AUTH_USER]\n");

på sidan så ser du vad du loggade in med (om inloggning görs).

GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg

lägg i en MySQL databas?
Gör en databas och spara sedan vilken användare och lägg till en rad som värdet är 0 ifall man inte och 1 ifall man har gjort..
ex. Man gör det där och då kollar den den databasen efter det Namnet på användaren.. ifall det är ett värde på "signed" eller vad så får man inte posta..

Men som sagt det beror på hur du kollar användaren. Ifall du använder t ex sessions eller cookies eller vad som helst så användaren loggar in där så kan man göra så..

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)