PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg Har ett mindre "webhotell" och undrar om någon vet hur jag gör för att dom som jag hostar som ligger i /home/användanamn/
inte skall kunna include filer från varandra och från min "default katalog" för webbservern som är /usr/www/...
Kör FreeBSD 4.6.2/Apache1.3.26/mod_PHP4.2.3
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Det där är ju ett ständigt problem, såvitt jag vet finns det inget bra skydd, utan allt som en användare har access till i sitt shell kan han också köra via PHP. Lösningen är väl att changeroota systemet, men det är inte många som kör så.
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg open_basedir och/eller safe-mode gör det du vill.
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Ja, det har du ju helt rätt i, jag läste fel, fattade inte att han driftade ett webhotell själv! :)
PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg =) oki det skall jag kolla upp....
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg har samma problem nån som vet hur jag ska lösa det?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
jboy_87 skrev:
har samma problem nån som vet hur jag ska lösa det?
Var det något fel på svaret som Batboy gav för 2,5år sedan?
Batboy skrev:
open_basedir och/eller safe-mode gör det du vill.
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg nope tror inte det löser problemet! om man sätter open_basedir = /www/bla.com hur ska då man kunna gå in på /www/test.com från vanliga hemsidan som ligger i /home/sida/