Hej, detta har antagligen tjatats sönder men jag hittar inget på wF eller något som jag förstår på php.net.
Jag ska göra en massa thumbnails och undrar om någon har någon bra php-funktion på lur som kan hjälpa till. Helst så ska den inte klämma ihop bilderna tills t.ex 100*100 utan heller klippa till 100*100. Skulle uppskatta all hjälp ;)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Det du ska använda är GD-lib. Det går att läsa mer på php.net.
Har du en nyare version av PHP så är det redan installerat.
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg hm av vad jag förstår så finns det gjorda script.. eller så skaffar du ett program som heter JBatchIt det förminskar bilderna efter t ex 1/4 osv.. =)
Fast innan jag hittade det gjorde jag ett script som förminskade bilderna till 1/4 av deras ursprungliga storlek men när man klickade fick man upp hela.. dock så tar det tid att tanka speciellt med 56k.. men det funkade bra för det ändåmål jag hade då..
Ok... men kan man få lite hjälp med hur jag ska använda GD? Jag tycker att det mesta som man hittar på php.net är grekiska om man inte redan är en bra kodare vilket jag inte är.
Det jag har tänkt att göra är att visa thumbnails på bilder hämtade från en MySql db som man sedan ska kunna klicka upp i riktig storlek.