webForumDet fria alternativet

Hämta från tre tabeller

PHP

3 svar · 240 visningar · startad av Webslave

Medlem sedan maj 2002647 inlägg
Frågan#1

Kanske passar bäst i mysql... antagligen men jag var här inne så.

Jag har tre tabeller som jag behöver hämta info från:

forum_users
forum_posts
forum_topics

Jag försöker göra ett script som visar senast inlägget och av vem det gjordes av.

Varje post är länkad till ett topic med post_topic = topicID och så långt är det inga problem, problemet uppstår när jag ska hämta användarnamnet post_posterID, för om jag ska göra en vanlig join på dessa tre tabeller så måste jag ju länka ihop dem med något som finns i alla tabeller och i det här fallet så är det användarID:et som finns i alla tre. Men när jag länkar på det så visas varje topic som det användarID:et finns med i... och jag vill bara ha de fem senaste.

Detta är min sqlkod:

$sql = "SELECT forum_posts.*,forum_users.*,forum_topics.* FROM forum_posts INNER JOIN forum_topics ON forum_posts.post_posterID = forum_topics.topic_posterID INNER JOIN forum_users ON forum_users.userID = forum_topics.topic_posterID ORDER BY forum_posts.post_date DESC LIMIT 5";

Om ni förstod något över huvudtaget så skulle hjälp uppskattas... jag tror att min beskrivning av problemet är ganska rörig.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det går inte att få till i Mysql med en fråga. Man behöver subselect vilket Mysql inte har.

Någon som har en idé på hur jag kan lösa det på annat sätt?

Jag lyckades!!!
Det är väldigt rörigt men det kanske hjälper någon annan.

<?PHP
$sql = "SELECT forum_posts.*,forum_topics.* FROM forum_posts INNER JOIN forum_topics ON forum_posts.post_topic = forum_topics.topicID ORDER BY forum_posts.post_date DESC LIMIT 5";
$result = mysql_db_query("$database","$sql");
while($row=mysql_fetch_array($result)){
  ?>
  <table width="100%" align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" class="forum_border">
  <tr>
  <td OnMouseOver="this.style.background='#003300'" OnMouseOut="this.style.background='#333333'">
  <a href="forum/index.php?topic=<?=$row["topicID"]?>&post=<?=$row["postID"]?>" class="link" target="_blank"><?=$row["topic_title"]?></a>  -- <i><?=$row["post_date"]?></i> Posted by: <a href="forum/users.php?usersid=
  <?PHP
  $sql2 = "SELECT * FROM forum_users WHERE userID = '".$row["post_posterID"]."'";
  $result2 = mysql_db_query("$database","$sql2");
  $row2 = mysql_fetch_array($result2);
  echo $row2["userID"];
  ?>
  " class="link"><?=$row2["username"]?></a>
  </td>
  </tr>
  </table>
  <br>
  <?PHP
}
?>
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)