GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Hej på er.
Jag har precis lyckats med mitt första, oerhört simpla php-dokument. <?php print("hallå"); ?> Mycket avancerat. ;)
Jag använder tripod, som tydligen innehåller allt som behövs för att köra sådana här php-dokument. Jäkla jobbig reklam bara (tycker jag, som har min aktiverade hemsida på swipnet).
Är det lika enkelt om man är på en annan server, och där installerar det som behövs?
Vilka andra servrar kan man använda php på?
Och vill någon förklara lite om MySQL? Vad används det till? Jag har förstått att det är databaser, men vet inte riktigt vad de ska vara bra till :l Jag har läst lite runt om på nätet om det här, men ingenstans utgår någon från att man vet så lite om det som jag ;)
(Vad är skillnaden på SQL och MySQL?)
Hejdå och tack för eventuella svar. //Emma
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Du kan använda databaser till att lagra användare, gästboksinlägg, röster från en poll, sidorna på en webbplats osv :)
Trådarna och användarna på wf lagras i en MySQL database tex
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Jag använder tripod, som tydligen innehåller allt som behövs för att köra sådana här php-dokument. Jäkla jobbig reklam bara (tycker jag, som har min aktiverade hemsida på swipnet).
Är det lika enkelt om man är på en annan server, och där installerar det som behövs?
Vilka andra servrar kan man använda php på?
Det är de som har hand om servern som bestämmer om php och mysql ska vara installerat. Jag har ingen aning om ifall de möjligheterna finns på swipnet.
Vad är skillnaden på SQL och MySQL?
SQL = Structured english Query Language
Det är ett standardspråk för att prata med databashanterare. De flesta databashanterarna stödjer SQL.
MySQL = En databashanterare, ungefär som Oracle, SqlServer och liknande. Du använder SQL i kommunikationen med den databashanteraren (liksom med Oracle och SqlServer).