P Picklezz Medlem sedan jan. 2002 414 inlägg Frågan 12 sep. 2002 06:15 #1 Har en query string som kan se ut hur som helst, det enda jag vet är att jag behöver plocka bort "changelang=1" om den nu finns...
alltså (sida.php och alla querystrings kan se ut hur som helst...kan även stå /?querystrings ibland...)
sida.php?changelang=1
mapp/?changelang=1
sida.php?vadsomhelst=body&changelang=1
mapp/?vadsomhelst=body&changelang=1
sida.php?vadsomhelst=body&changelang=1&nåttannat=test
mapp/?vadsomhelst=body&changelang=1&nåttannat=test
Hoppas ni fattar hur jag menar...alltså "changelang=1" skall bort om den finns med i querystringen
(Antar att det är reguljära-utryck man använder??? Vill gärna lära mig mer om nån vet var man kan göra det...)
Vill du ta bort det oavsett vilken siffra som står där?
P Picklezz Medlem sedan jan. 2002 414 inlägg ja...men det kommer nog bara stå 1 till att börja med men ta oavsett vilken siffra...blir bäst så om jag utvidgar det hela...
Matte Medlem sedan aug. 2000 2 975 inlägg Som du själv säger så är det reguljära uttryck som gäller, och det är jag fullständigt kass på. Under tiden du få fram det så kan du använda det här så länge changelang=1:
$text = str_replace("changelang=1", "", $text);
Problemet som kan uppstå är att du då får dubbla && eller ?&. Det går i och för sig också att lösa med str_replace() om det skulle uppstå problem för den sakens skull.
Med andra ord: en nödlösning.
W westman Medlem sedan aug. 2004 249 inlägg Jag har samma problem bara det att 1:an även kan vara 11 (eller annat tvåsiffrigt tal). Hur ska jag göra?
Matte Medlem sedan aug. 2000 2 975 inlägg T.ex
$text = preg_replace("/changelang=\d+&?/", "", $text);