eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg När jag skriver följande kod:
<form method="post" action="inlogg.php" name="testa" id="testa">
<input type="text" name="user">
<input type="submit" value="logga in">
</form>
Och sedan klickar submit, så kommer den till inlogg.php som ser ut såhär:
<?php
echo "$user";
?>
Men jag får som svar:
Notice: Undefined variable: user in c:\web\inlogg.php on line 12
Denna kod kär jag alltså på min utvecklingburk (win 2000 pro)
När jag la upp den på min test-server (win 2000 server) så funkar det dock finfint. likadant när jag la upp det på en linuxserver.
vad kan felet vara?
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Gå in i php.ini och sätt display_errors = off
:)
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg
UrMe skrev:
Gå in i php.ini och sätt display_errors = off
:)
Varför det? jag vill inte dölja felmedelandet. Variabeln ska finnas där, men finns inte. På dom andra ställen jag testat koden så skrivs variabeln ut. inte på min utvecklingsmaskin dock.
Är global_register = On eller Off i php.ini??
Om den är Off så får du använda dig av $HTTP_POST_VARS
annars kan du ju testa och se om den innehåller ett värde eller om den är tom när du postar meddelandet!!
<?php
$user=$HTTP_POST_VARS["user"];
If( $user == "" ) {
echo "Variabeln är tom!";
} else {
echo $user;
}
?>
Ha det!
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Testa att kopiera php.ini-filen från testservern till utvecklingsmaskinen.
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg >Fredde Mannen
global register är off.
Jag testade ditt script, och då fick jag fram värdet i variabeln som jag hade matat in tidigare. Visst kan jag köra såhär. men jag är nyfiken på varför det inte fungerar med mitt tidigare script på min utv. maskin, men väl på dom andra.
>Web-tor
Bra ide, tyvärr kommer jag inte åt min server just nu pga pc-anywhere fick plockas bort från min burk då den gjorde mitt system instabilt. Men jag är som sagt mest nyfiken på mer exakt varför det blir fel på just min burk.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
global register är off.
........
men jag är nyfiken på varför det inte fungerar med mitt tidigare script på min utv. maskin, men väl på dom andra.
Det är precis det att register_globals=Off som gör så att ditt skript inte fungerare på din utvecklingsmaskin.
Men jag tycker inte att du bara ska gå in och ändra till On (kan du göra i vilket fall), utan lär dig att arbeta med de fördefinierade variablerna $_POST/$HTTP_POST_VARS , $_GET/$HTTP_GET_VARS o.s.v.
Anledningen kan du läsa i följande länkar:
http://www.zend.com/zend/art/art-oertli.php
http://forums.devshed.com/showthread.php?threadid=20525&forumid=5
Vill du läsa mer om de fördefinierade variablerna kan du ta en titt i manualen: http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg Matte --> Tack! nu funkar det och jag ska läsa på det här med fördefinierade variablar. :)
Bara ett litet inlägg!!! :e
Scriptetn blir säkrare om man skriver rätt från början...
dvs. $HTTP_GET_VARS, $HTTP_POST_VARS, $HTTP_SERVER_VARS och så vidare!
:stud