PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg Hejsan har en adress som kan se ut såhär...
sida.com/index.php?body=visa_anv&sortera=id&abc=asc
om ja sen väljer o sortera dom efter namn istället alltså sortera=namn så vet jag inte riktigt hur jag skall göra för att få med body=visa_anv och abc=asc och alla andra QUERY_STRING:s då jag inte i förväg kan veta alla QUERY_STRING:s som kommer vara med i adressen
Någon som vet nån funktion som hjälper till med detta eller kan förklara hur jag själv skall bygga upp en sån funktion...
D-M_RMedlem sedan aug. 2002114 inlägg Kör en reg_exp på querystringen som ändrar sortera=id till sortera=namn ... dock så är inte ja så bra på reg exp. så måste testa för å komma på hur :)
D-M_RMedlem sedan aug. 2002114 inlägg $query = "?body=visa_anv&sortera=id&abc=asc";
$newSort = "namn";
$string = preg_replace("/sortera=(.*?)(\&)/U", "sortera=".$newSort."&", $query);
echo $query."<br>".$string;
fungera ... den skriver ut:
?body=visa_anv&sortera=id&abc=asc
?body=visa_anv&sortera=namn&abc=asc
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Annars går det att använda den enklare funktionen str_replace:
<?php
$querystring = $_SERVER['QUERY_STRING'];
$querystring = str_replace("sortera=id", "sortera=namn", $querystring);
echo $querystring;
?>
D-M_RMedlem sedan aug. 2002114 inlägg hehe ... lätt ... vem har sagt att det ska va lätt å koda?!?!?! ;)
me = :stud
;)