giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg Får det här felmeddelandet när jag ska mata in nya värden i databasen.
Fatal error: Call to undefined function: insert() in /mapp/fil.php on line 10
Rad 10 ser ut så här:
<?
if(isset($send)){
insert();}
?>
Och koden som den ska anropa finns längre ner , den ser ut så här:
<?
function insert(){
global $variabel;
massa kod för att slänga in i tabellen.
Men det är ju mängda konstigt om felet blir på rad 10? Jag blir nästan galen av det här problemet. :OO
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Du kanske skulle prova att deklarera din insert-funktion innan anropet.
giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg nej de är väl inget stavfel? om man klickar på send.
if(isset($send)){
insert();
}
Hejsan!
För att den ska kunna köra funktionen insert() så måste funktion skapas någonstans ovanför
<?
if(isset($send)){
insert();}
?>
ex.
<?php
function skriva() {
echo "Hejsan jag är en funktion!";
}
skriva();
?>
fungerar hur bra som helst, men att ropa på en funktion som PHP inte läst in än fungerar ju inte!
<?php
skriva();
function skriva() {
echo "Hejsan jag är en funktion!";
}
?>
så du förstår vars jag vill komma!!! :e
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Testa att kommentera bort kod tills dess att felet inte uppstår och därefter avkommentera delar i taget tills du förhoppningsvis hittar var det blir fel nånstans..
giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg jamen de löste sig nu. nu är de nå annat som jäklas :)
giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg jag blir galen snart
Vet du att nu håller jag på med ett annat script där man ska kunna ändra lite på ett par spelare. bland annat hur många mål,ass,utvisningsminuter och poäng de har. då gjorde jag en till sån där function. Kolla här.
<?
include "config.php";
$sql ="SELECT * FROM spelare WHERE id='$id'";
$result =mysql_query("$sql");
while($rad=mysql_fetch_array($result)){
?>
<?
function slangin(){
global $nummer, $born, $goals, $ass, $utv, $points;
include "config.php";
$sql2 ="UPDATE spelare SET nummer='$nummer',born='$born',goals='$goals',ass='$ass',utv='$utv',points='$points' WHERE
id='$rad[id]'";
}
echo $sql2;
}
mysql_query("$sql2");
mysql_close($anslut);
?>
<?
if(isset($send)){
slangin();
}
?>
Får samma felmeddelande som tidigare idag med ett annat script:
Fatal error: Call to undefined function: slangin() in /mapp/uppdatera.php on line 7
Vad är det som jäklas?
:l
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg 1. Din funktion skapas när du kör while-satsen. Har du inte skickat in något $id i skriptet kommer därför inte funktionen att skapas. Det är dessutom en väldigt dålig variant att skapa en funktion i en while-sats. Skulle while-sasten köras mer än ett varv så kommer du att få fel på att funktionen redan är skapad.
2. Vad har den första sql-frågan för funktion. Du stoppar in $id för att få ut samma $id. dessutom försöker du ta fram $rad['id'] inne i funktionen där $rad inte finns.
3. I funktionen skapar du variabeln/textsträngen $sql2. Denne existerar bara inne i funktionen, men du försöker kalla på den utanför funktionen.
Beskriv vad det är du försöker göra så ska vi se om någon, t.ex jag, kan hjälpa dig att få rätt på skriptet. Framförallt var kommer $id ifrån. Förmodar att de variabler du deklarerar globalt i funktionen kommer från ett formulär.
giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg Ursäkta att jag inte svarat, har inte haft möjlighet pga åskan bland annat. Men har du något förslag på en loop man kan köra?
Det enda jag kan någorlunda är just while loopar.
giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg Nej ni behöver inte bry er. fick till det nu!
kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg Till Fredde Mannen:
Funktionen kan skapas både före och efter funktionsanropet.
Ex.
<?php
function Nisse($num) {
return $num;
}
print Nisse("122");
?>
Är ungefär samma sak som:
<?php
print Nisse("122");
function Nisse($num) {
return $num;
}
?>
I o m att koden kompileras spelar det alltså ingen roll om Du lägger funktionerna först i filen eller sist.