webForumDet fria alternativet

Jag har ett upload script...

3 svar · 373 visningar · startad av Patrik81

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

men det är lite hmm "buggigt"...

först lite kod: (upload.php)

<html>
<head>
	<title>upload script</title>
	<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../style.css">
</head>
<?
$file_dir = "d:\upload";
if (isset($fupload)){
	print "<script>alert('Uppladdningen lyckades!');</script>\n";
	copy ($fupload, "$file_dir\\$fupload_name") or die ("Couldn´t copy");
}
?>
<body>
<form action="<?print $PHP_SELF?>" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="60000000">
<input type="file" name="fupload"><br>
<input type="submit" value="Upload file">
</form>
</body>
</html>

jag har "lånat" detta script ur en php bok (SAMS teach yourself php4 in 24 hours) och gjort lite ändringar i det.
Till exempel vill jag ju kunna ladda upp filer som är lite större än 2 mb, så jag ändrade värdet i php.ini för upload_max_filesize från 2M till 70M

och för att det inte skulle kunna strula så satte jag MAX_FILE_SIZE till 60M i upload.php

Men det måste finnas något annat som strular, för jag kan inte ens få en 11mb fil att laddas upp.

Kan det finnas något i apache konfigurations filerna som måste ändras, eller är det som jag misstänker, något jag måste fixa i php? För jag kikade igenom conf filerna för Apache och där hittade jag inget om uploads eller hur mycket data apache kunde ta emot åt gången...

"hmms kanske ett timeout problem" tänkte jag, å satte mig för att kolla hur lång tid det tog innan jag fick upp felmeddelandet "Sidan kan inte visas..." med slutklämmen "Det går inte att hitta server eller ett DNS-fel har uppstått Internet Explorer" och med en liten fil, säg runt 5 eller 6 mb så tar det en liten stund typ 20 sekunder innan jag får felmeddelandet, men med en stor fil på 11 mb så kommer felmeddelandet upp direkt. och ibland funkar det att ladda upp en 5 mb fil med scriptet, ibland inte... någon som har en aning om vad som kan fela?

Eller någon som har förslag på en bättre lösning än den här?

tack på förhand
MVH Patrik

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

oki!

Du hade ändrat i php.ini

upload_max_filesize = 2M

Men om du ska använda post funktionen..

måste du dessutom ändra i php.ini

post_max_size = 8M

För om filen som du skickar är större en 8M oavsett vad du har upload_max_filesize till så går det inte... så idetta fall ändra post_max_size till ex. 70M.

Så borde det funka, om inte, så är det bara fortsätta ställa frågor!!! :OO

Ha det!!

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Tjenare
>Fredde Mannen: jag tackar hjärtligast för ditt svar, för det hade jag ingen aning om, och jag ändrade det, och ok... det gick inte så bra det heller, men den här gången började burken tänka iaf, stå å tugga lite på de stora filerna innan den gav upp på dem, vilket den gjorde innan...

Börjar tro att det är något annat än php som strular... typ timeout eller något på Apache...

men jag är nog ett steg närmare nu... skall rota runt lite med conf filerna i apache, men hehe jag hade ju inte kommit någon vart sedan ändå om jag inte ändrat post_max_size... hehe tack så mycket för den hjälpen iaf. =)

MVH Patrik

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Varsegod!!! Kör hårt!!! :e

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
126 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)