webForumDet fria alternativet

Databasupplägg

PHPur PHP

3 svar · 231 visningar · startad av Bäckman

Medlem sedan nov. 2001274 inlägg
Frågan#1

Nu är jag inte alltför säker på det här (kanske därför jag söker hjälp? :)) men jag hoppas att ni ska ha överseende för eventuella fel.

Jag ska precis till att börja knåpa på en sida där man ska kunna lägga till nyheter, artiklar, spalter (alla på sidan har en egen), recensioner, bilder (ett bildarkiv) samt kanske eventuellt kommentarer på allting. Med allting så menar jag recensioner, artiklar, spalter samt nyheter.

Min tilltänkta databas ser ut såhär.

Användare
-Id
-Användarnamn
-Lösenord
-Behörighet
-Namn
-Information
-Födelsedatum
-Epost
-Hemsida
-Hemstad

Nyheter
-Id
-Skribentid
-Rubrik
-Datum
-Artikel
-Kategori

Artiklar
-Id
-Skribentid
-Kategori (Artikel eller Spalt t.ex.)
-Artikel
-Rubrik
-Datum

Recensioner
-Id
-Kategori
-Titel
-Artikel
-Betyg
-Skribent
-Datum

Bilder
-Id
-Kategori
-Titel
-Visningar
-Datum
-Betyg
-Filnamn

Nu har jag ju inte definerat några fälttyper eller hur man säger, men jag undrar om det ser bra ut såhär långt? :)

Hur för jag för att kunna trycka in kommentarer till artiklar, recensioner och nyheter?

Medlem sedan maj 2002647 inlägg

Försök ha unika tabellrader... har för mig att det kan krångla om du har t.ex en rad som heter "ID" i en tabell och en rad som heter "ID" i en annan... kanske bildID, nyhetsID borde vara bättre... men jag lovar inget, är ganska ny på PHP själv ;)

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Det som Webslave pratar om kan endast inträffa om du använder JOIN. Det kan som sagt bli lite problem om du har samma namn på fälten.

Du får göra en separat tabell för kommentarer. Med ett fält som är samma som ID:et på en post i artikelfältet.

Medlem sedan nov. 2001274 inlägg

Men det blir fel? :(

Angående namnen på fälten så lägger jag alltid till första bokstaven av tabellnamnet i början av alla fält. Till exempel N_id för Nyhetsid, så det löser sig. :)

Angående kommentarerna så blir det ju lite krångligt. I och med att jag vill ha det på nyheter, artiklar och recensioner, och allt ligger i olika tabeller så fungerar det inte riktigt med standardtekniken vad gäller kommentarerna, alltså trycka in K_artikelID i Kommentarer-tabellen t.ex.

Ska jag trycka ihop recensioner, artiklar och nyheter i samma tabell? Problemet då blir att jag vill ha speciella fält i recensioner som inte finns med i artiklar/nyheter, till exempel R_betyg. :\

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)