Såg att man kan använda COM i PHP om man kör det på en Windows server.
Men har verkligen PHP inget eget "COM"? Lite konstigt i så fall och en stor brist... :l
COM i Linux
20 svar · 454 visningar · startad av Erik Juhlin
Stor brist? Absolut inte. Man kan skapa egna bibliotek i Linux och lägga till sina applikationer, eller helst av allt skriva till det i källkoden och sedan kompilera in det.
Hur fungerar det då?
Ey! Hur fungerar det?
det får inte du veta du är inte snäll nog :)
Nejjj, fick reda på att SPiN är iväg och krigar... :(
Nej, inte vanliga klasser. Jag har själv inte sysslat med sånt här, men det är nog inga större konstigheter om du hanterar C. Då kan du ladda ner PHP's källkod och editera i, eller skriva egna moduler som du kompilerar och inkluderar i dina PHP-dokument med funktionen dl(). Sök lite på PHP.net, PHPBuilder eller liknande, så kanske du hittar något vettigt.
Det heter inte kriga, det heter värnplikt. ;)
COM är Windows-komponenter, huvudsakligen i dll-filer. Dessa kan användas från andra program, om man vet hur man ska anropa dem.
Onödigt? Absolut inte. Det är snabbt, prydligt och gör dina applikationer skalbara ( Ändrar du i källkoden för PHP är det dock inte skalbart... ;) ).
Jag är lite tveksam på hur bra det är att lägga in sina egna specialfunktioner inkompilerat i PHP. Är det verkligen så folk gör när de använder PHP "professionellt"?
Eller kör de det på en Windows server och använder COM?
Eller är det includes o klasser som gäller?
Nej, jag skulle inte tro att modifikation av källkoden är så väldigt förekommande - och absolut inte att det körs på en Windows-burk. PHP körs på Linux. Punkt. ;)
Som jag sa kan du ju skapa komponenter även för Linux, i egna .so-filer ( Har jag för mig ). Dessa kommer du åt från PHP mha ett par funktioner. :)
Verkar som att alla som jobbar med PHP kodar i presentationslagret eftersom att ingen verkar ha någon koll...
Dessa sh-filerna, kan man använda dem i Windows också?
Verkar som att alla som jobbar med PHP kodar i presentationslagret eftersom att ingen verkar ha någon koll...
Ja, jag håller med.
Dessa sh-filerna, kan man använda dem i Windows också?
Nej, det är jag nästan säker på att man inte kan.
Jag rättar mig själv: .so-filer menade jag, inte .sh. ( .sh är ju bash-skript )
Vad dum jag är. :o
Jag tyckte väl att jag läst det här någonstans i manualen; http://www.php.net/manual/en/zend.php
SPiN skrev:
Vad dum jag är. :o
Det kanske var en förutsättning för att Erik Juhlin skulle få något svar? För som det står i din länk:
Those who know don't talk.
Those who talk don't know.
Word. :)