webForumDet fria alternativet

Problem med en forum funktion..

PHP

1 svar · 213 visningar · startad av koi

Medlem sedan feb. 200133 inlägg
Frågan#1

Som den nybörjaren man är så har man såklart gjort det extra svårt för sig, det är nämligen så att jag har kodat ett forum och när man väl klickar på en tråd så kommer ett träd upp med alla svaren till denna.. Problemet ligger då man klickar på en tråd, då försvinner alla föräldrar till tråden i tråd-strukturen... (antar detta är ett vanligt problem bland nybörjare.. :))..
funktionen ser ut såhär:

<?

function show_reply($reply, $rSubject, $rAuthorID, $rDate) {
global $top;
?>
<li><a href="readPost.php?id=<? echo $reply; ?>&top=<? echo $top; ?>"><? echo $rSubject; ?></a> by koi <? dateMod($rDate); ?> @ <? echo timeMod($rDate); ?></li>
<? 
  $sql1 = mysql_db_query("wutai4", "SELECT * FROM forum WHERE pid=$reply ORDER BY date DESC");
  while($array = mysql_fetch_array($sql1)) { ?>
  <ul>
  <?
  $reply = $array["id"];
  $rSubject = $array["subject"];
  $rAuthorID = $array["authorID"];
  $rDate = $array["date"];

show_reply($reply, $rSubject, $rAuthorID, $rDate);
  ?>
  </ul>
  <? 
  }
}
 ?>

och anropet ser ut såhär:

<u>Replies</u>:
<? 
echo "<ul>";
$sql3 = mysql_db_query("wutai4", "SELECT * FROM forum WHERE pid=$id ORDER BY date DESC");
while ($array = mysql_fetch_array($sql3)) {
$reply = $array["id"];
$rSubject = $array["subject"];
$rName = $array["authorID"];
$rDate = $array["date"];
show_reply($reply, $rSubject, $rName, $rDate);
}
?>
</ul>

är tacksam för all hjälp, psuedo kod som riktig php kod som får allt å funka jättebra :))

(obs, körexemplet finns här: http://koi.mine.nu/~wutai/w4/forum/readPost.php?id=1 )

Medlem sedan feb. 200133 inlägg

jag tror jag löste det, det är förvisso dålig programmering men det verkar funka iaf..

jag skapde en kolumn i databasen kallad 'mother' där den pekar på moder id´et å sen så kallar jag reply tråden från första tråden (modern). är det nån som tycker att det är en dålig lösning eller finns det någon bättre?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)