nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Hej!
Tänkte bara kolla vad ni använder er av när ni arbetar med sessions. Använder ni PHP's inbygda funktioner eller använder ni egna sessionssystem?
Personligen använder jag egna system, mest av gamal vana. Men funderar på att i kommande projekt använda PHP's funktioner.
Vad är fördelarna? Nackdelar?
// Nippe
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Fördel: Man slipper uppfinna hjulet på nytt.
Nackdel: Många har problem med PHP's sessioner.
Fördel: Troligtvis är det markant snabbare, eftersom att man slipper sitta och ta fram information från en databas.
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg En liten fråga i samma ämne. När man tar emot en session på en sida längst upp kan det se ut så här:
session_start();
$user = $_SESSION['userId'];
Eftersom man skriver session_start() ska man avsluta/stänga den funktionen på något sätta sedan?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Nej, det kan man inte ens. Det är bara för PHP-tolken ska veta att sessioner används. :)
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Vad är det för problem som upplevs med PHP's sessioner då? Funkar det inte, olika på olika servrar, dålig stabilitet? Behövs det ngn speciell installation för sessions föresten?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag vet inte riktigt varför vissa har problem med sessioner, jag har aldrig haft det. :)
Det funkar på alla servers, och det är stabilt. Det behövs ingen extra installation, det finns med i PHP från scratch.
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Då så.. då är det bara att börja lära sig använda det! Tack för hjälpen!