webForumDet fria alternativet

En sökmotor... hur?

PHP

4 svar · 397 visningar · startad av UrMe

Medlem sedan apr. 2001762 inlägg
Frågan#1

Det är så att jag vill skaffa en sökmotor till min hemsida.. men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Ska förklara hur det ser ut.
Jag har både en massa .php filer t.ex
asd.php
asd2.php
asd3.php

asd.php inkluderar jag text från en mysql databas. Men bilder etc ligger statiskt i sidan.
asd2.php och asd3.php innehåller egentligen bara ren html men är dock döpt till .php för att en meny inkluderas i varje sida.

Jag vet hur jag gör för att söka i en mysqldatabas.. men problemet ligger ju i hur generas övriga asd.php om jag får en träff i mysql databasen? ..
och kan jag samtidigt göra en sökning i asd2.php och asd3.php?

På nåt sätt måste man öppna asd2.php och asd3.php för att sedan göra sökningen och kolla om ordet finns.. om det finns så sparar man filnamnet och vart den ligger.. men hur gör jag med asd.php som inkluderar text från en mysql databas? ..
Ska den sidan genereras först på nåt sätt?...

Tacksam för all hjälp!

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Enklast (men kanske inte snabbast) är att bygga om din site så att all "content" som du vill göra sökbar ligger lagrad i din databas. Då slipper du få "träffar" på HTML-kod och kan används SQL för att göra sökningarna.

Annars finns ju alltid möjlighet att använda färdiga script som tex http://www.htdig.org/ men det är antagligen "overkill".

/nicclas - https://www.frisim.com

okej.. men hur ska jag då gå tillväga.. vi säger att texter ligger i databaser.. men själva strukturen.. alltså kanske bilder och sådant ligger statiskt i ren html..
Vi säger att man får en träff i texten i databasen.. hur kan man då koppla den texten till rätt .php fil med rätt html kod?.. svårt att förklara kanske.. vet ju hur man söker efter ett ord i en text i en databas och plockar ut hela den texten.. men jag vill ju att texten ska visas på rätt sida också...

Hoppas ni förstår :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

På något sätt måste du väl ha ett fält i tabellen som anger var texten hör hemma? Eller en tabell för varje modul, t.ex. tabellen News används för sidan som presenterar nyheter. Eller har du allting bara insmockat i en stor tabell, och på måfå plockar ut information? ;)

SPiN, jag förstår vad du menar :) ... tur är planerar jag innan jag gör databaserna.. alltså hela sidan är inte gjord ännu..
jag får leka vidare och fråga mera om det behövs :)
Tack för hjälpen!

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
144 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)