SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inlägg Hej Hej.
Om man vill lära sej PHP med rätt små tidigare egenskaper av scripting, kan html, pytte lite asp, mirc scripting ( ;) ). hur ska det gå till.
1. Finns det några kurser, på nätet nånstans?
helst svenska, antar att det inte finns så många, men några som går igenom grunderna, så man kan börja någonstans. sen om det krävs lite eng sidor för att lära sej det sen så skulle ju url till sånt uppskattas också ;) alla addresser välkommnas..
2. Vad behöver man av ett webhotell? stöd för mysql? och php bara? :)
Det var nog allt för nu :)
Tack Simpa! :D
Tänkte skriva ett sånt här inlägg igår men glömde bort det. Tycker det är på tiden att jag utvidgar mina kunskaper... ;)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Nu för tiden finns det ju böcker på svenska om php... t.o.m en uppsjö sådana ;)
Annars är ju www.php.net ett bra tips :)
BäckmanMedlem sedan nov. 2001274 inlägg Mitt bidrag
Mitt bidrag får bli gamla hederliga Webstudio. Http://www.idg.se/webstudio
https://www.devshed.com är en annan med lite smått o gått. Finns dock en massa länkar på Webstudio som du kan följa upp.
giikMedlem sedan mars 2002112 inlägg PHP4 Programmering
När jag skulle börja programmera med php så var jag på bokförlaget eller vad det heter på IKEA.
Där hittade jag PHP4 Programmering med Jesper Ek och Ulrika Eriksson
En skitbra bok tycker jag, där de tar upp :
Grunderna
Styrstrukturer
Formulär
Stränghantering
Sessions, Cookies, datumhantering
PHP och databaser
SQL
Filhantering
Också finns det 3 praktiska exempel med i boken. Där de visar hur man gör en enklare gästbok, forum och en webshop
Pagina
Den finns att köpa på pagina. Men kolla runt lite på ett par andra sidor för priset varierar ganska mycket. Jag köpte min bok säkert för 100-200 mer än vad jag hade behövt :)
SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inlägg Storttack !
Går rätt bra med PHP:ande, men en bok skulle ju vara suveränt, tack giik :)
psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg Bok
Tjenare.
Med tanke på böcker så har väl Viktor Jonsson släppt en sådan?
"Webbprogrammering med PHP"
ISBN: 9144019416
info hittar du på php.linux.se
Jag har inte läst boken själv, men har läst artiklar av VJ och gilalt dem.
Dessutom är han inte Jesper Ek.
Min favoritbok är annars från O-Reilly "Programming PHP - the definitive reference"
ISBN: 1565926102
Chou!