Nu har jag fått ett problem... jag ska bygga upp ett forum.. och jag kommer aldrig till skott, för att det kommer upp ett problem hela tiden... ena efter det andra
palanerat:
medlems system
forum
annonsering
allt detta ska kunna fungera när man har loggat in..
det gör det med.. jag har fixat inloggnings system o hela kittet..
men forumet vet jag inte hur jag ska bygga upp
ska ha 3 ämnen eller 4.. (ska kunna lägga till) men sen vet jag inte hur jag ska göra med trådarna??
skulle vara tacksam för hjälp eller ett litet exempel..
jodå gästböcker brukar vara kronologiska. senaste inlägget brukar ju hamna överst sen visas de i nedstigande ordning ordnat efter tiden. med andra ord en rak tidslinje. kronologi :)
tänk på att se till att åtminstone försvåra spamning av på forumet. på det forum jag har gjort till spelbasen.net har jag laft in ett litet javascript som förhindrar dubbelklickning på skicka knapparna. har också sett till att man bara ser länkarna till skriv inlägg om man är inloggad.
Alla är hjälpsamma men de vill att du ska komma med egna idéer först och sedan fråga om du har fastnat... detta är inget facit eller handbok utan mer en lärare som hjälper dig vidare baserat på vad du redan kan :)
1:
Ha en tabell som heter t.ex. "forum" och som innehåller namn på forumet, ett ID och ev. andra saker.
Ha en tabell som heter t.ex. "forumtrådar" och som innehåller alla inlägg med fält för forumID så att de kan kopplas till rätt ID.
Detta sätt är kanske att föredra om du vill kunna ha ett gäng olika forum.
2:
Bara ha en tabell - foruminlägg där det finns ett fält som heter t.ex. parentID som innehåller ID på det inlägg som är det första i en ny tråd och därmed blir det lätt att lista alla trådar på en sida.
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2