webForumDet fria alternativet

Kan ej adda grejjer? bugg lr nåt..

PHP

4 svar · 197 visningar · startad av MaRseY

Medlem sedan maj 2001178 inlägg
Frågan#1

Håller på å lägger till lite nya grejjer på en sida jag gjort för ett tag sen men dessa nya grejjer vägrar att fungera fastän jag är 100 på att koden ska funka..

if($do == "add"){
		$addish = mysql_query("INSERT INTO replays (file, players1, players2, desc) VALUES ('$fiile', '$pee1', '$pee2', '$desc')");

}

tex denna satsen funkar inte.. jag har testat så att ifsatsen körs etc.. å sqltabellen stämmer etc, kan tex adda manuellt via phpmyadmin men scripten vägrar, samma problem har jag fått på ett annat script där nånting ska addas.. har även kollat att jag har alla befogenheter på databasen och det är samma problem på mitt webhotell som på min egna dator. nån som vet vad det kan handla om..

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Testa med lite felkontroll.

if($do == "add"){
  $sql = "INSERT INTO replays (file, players1, players2, desc) VALUES ('$fiile', '$pee1', '$pee2', '$desc')";
  echo $sql;
  $addish = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
}

Dels skrivs sql-frågan ut så man kan kolla att variablerna funkar, dels så rapporteras fel vid körningen mot databasen.

okej, gjorde det å får följande..

INSERT INTO replays (file, players1, players2, desc) VALUES ('filename.w3g', 'who', 'who', 'description')You have an error in your SQL syntax near 'desc) VALUES ('filename.w3g', 'who', 'who', 'description')' at line 1

tydligen är det nåt fel... förstår dock inte vad som är felet, någon som kan se?:)

Medlem sedan jan. 2000372 inlägg

"desc" är ett reserverat SQL-ord för sortering. Byt namn på fältet till "description" eller nåt så funkar det säkert.

ah bah! det visste ju tom ajg men tanken slog mig aldrig, tack tack =)

474 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
337 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
337 ms — ändringar (db)