webForumDet fria alternativet

bekräftelse-tabell

2 svar · 313 visningar · startad av cibylla

cibyllaMedlem sedan feb. 200152 inlägg

Hej!

Håller på o försöker lära mig php. Går dock inget vidare..

Ska nämligen göra en liten hypotetisk webshop (utan databas) och en php-sida som bekräftar ens köp.

Hur i ***** skriver jag ut tabellen på php-sidan??
Om användaren fyllt i antal 0 av tex "klockor" så ska ju inte "klockor" skrivas ut alls på bekräftelse-sidan.

Jag kan ju inte ha en färdig tabell, utan den måste väl ligga i nån slags loop. Eller? Är jag helt ute o cyklar? :q

Nån som förstår vad jag svamlar om överhuvudtaget? :l

MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg

Du får nog förklara lite mer vad det är du pysslar med innan vi kan hjälpa dig. :) Lite kodsnuttar kanske?

cibyllaMedlem sedan feb. 200152 inlägg

uppgiften....

Hmm, detta blir långt.. Nåja: Här är uppgiften:

Bygg upp ett enkelt formulär för att beställa varor.
Du ska lägga in ett antal varor samt textrutor där man kan skriva in hur mycket man ska ha av varje vara. För att användaren inte ska behöva skriva "0" om han inte vill ha något av en vara så ska det stå förinskrivet i varje textruta. Varje textruta ska döpas till "antal_vara1", "antal_vara2" osv..

Du ska nu skapa en sida som formuläret ska skickas till. Denna sida ska göra ett kvitto åt användaren så att han kan se hur mycket som han har beställt.

Om användaren har skrivit in 0 av alla varor ska en text visas att användaren inte har beställt något.
När en användare har beställt en vara så vet vi bara antalet av varan och inte vilken vara det är. Vi får alltså "hårdkåda" in vilken vara det är och vilket pris den har. Enklast att göra detta är att lägga in varje vara i egna variabler. T.ex $namn_vara5 = "Salt", $pris_vara5 = 8.

Vi ska presentera för användaren vilken vara han har beställt, vad varan kostar, hur mycket han har beställt av varan, samt vad den totala kostnaden för den varan blev.

En orderbekräftelse är inte så fin om det står att man har beställt 0 av någonting. Så varje vara som det står 0 i antal av ska ej visas.
Du ska beräkna den totala summan som en användare ska betala och skriva ut det på skärmen.
Stora kunder ska få rabatt. Om en kund handlar för över 1000 kr ska han få 10% rabatt. Om användaren har fått rabatt ska han kunna så hur mycket avdrag det blivit. Detta ska självklart dras av totalsumman.

--------------------------------------------------

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)