webForumDet fria alternativet

include fundering...

6 svar · 221 visningar · startad av Brian

BrianMedlem sedan sep. 2001341 inlägg

Har laddat hem ett php-script från nätet och justerat det så att det fungerar ok. Har aldrig tidigare arbetat med php, eller sett php-kod. Så nu kommer jag med en "basic-fråga".

Om jag vill lägga in php-programmet i en vanligt html-sida, bör då inte <?php include("http://www.hemsida.se/prog/program.php"); ?> fungera?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Räcker med <? include("program.php"); ?> om den ligger på samma ställe som html sida.

NiklassonMedlem sedan nov. 2000823 inlägg

och annars får du ange sökvägen lokalt på servern, inte http...

Har provat de flesta varianter av Include, både att ha sidan och PHP-programet i samma mapp, angett lokal sökväg till server, med php i början och utan php i början av kommandot. osv.

Är det något mer som behövs på html-sidan utöver själva include kommandot? För när jag kör "visa källa" på den aktuella html-sida, så syns includekommandot, och det borde det väl inte göra?

jepsOMedlem sedan mars 2001423 inlägg

Om jag vill lägga in php-programmet i en vanligt html-sida ...

Eftersom include() är en PHP-funktion kan du inte lägga den koden i en HTML-sida om inte servern är konfigurerad att köra PHP-kod även i .htm-/.html-filer.

Har vidarefört frågan till det webbhotell där jag har utrymmet. Tycker dock att en konfigurering för att kunna inkludera PHP-program i html-sidor, låter som om det skulle vara standard på en server som kör PHP. Men jag avvaktar svaret från webbhotellet och ser. Om inte annat får de väl knäppa på konfigureringen då :q

jepsOMedlem sedan mars 2001423 inlägg

Nu kan det vara så att vi missförstår varandra :). Jag menar alltså filändelsen. Om du bygger en sajt i PHP bör i stort sett alla sidor ha ändelsen .php. Sen finns det inga hinder att använda sig av HTML-kod i en .php-fil.

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb