LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Nu kommer frågvise jag med dumma frågor igen. ;)
Jag har funderat lite på det där, och min slutledningsförmåga säger så här:
Om man använder mysql_fetch_array och inte anger något argument, då sätter PHP defaultvärdet mysql_both, vilket i princip innebär att jag får ut en tvådimentionell array.
Det får mig osökt att tänka på metoden getrows() i VBScript. Där kan man mycket lätt hämta ut sista index i arrayen med Ubound(myArray).
Nu till frågan: Finns det någon liknande funktion Ubound i PHP?
Hojtar på SPIN :bire
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg *hör ropen skalla* ;)
Självklart finns det det. :)
$row = mysql_fetch_array( $mysqlResult );
$antal = count( $row );
Du får inte ut sista index från arrayen, du får ut storleken på den. ( Samma sak i ASP )
Jag förstår däremot inte varför du skulle vilja använda det här på en array från mysql_fetch_array(), eftersom att du själv borde veta hur många fält du markerar med SQL-frågan. :)
Vill du veta hur många rader som retuneras så är det funktionen mysql_num_rows( $mysqlResult ) som du bör använda ( Om din fråga var en SELECT. Annars ska du använda mysql_affected_rows() ).
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Hmm, klart det är num_rows, lite pinsamt :r
Men PHP har fett träsk med funktioner, man blir rent vilsen. :OO
Tack SPIN!
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Lite om din fundering:
Om man använder mysql_fetch_array och inte anger något argument, då sätter PHP defaultvärdet mysql_both, vilket i princip innebär att jag får ut en tvådimentionell array.
Det blir inte någom tvådimensionell array utan arrayen ser ut typ:
array(0=>"Malte", "name"=>"Malte", 1=>"online", "status"=>"online")
LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg Alltså var mina funderingar käpp rent åt ******* i dubbel bemärkelse. :(
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Se det från den ljusa sidan, det är lättare att hantera! :i