Sitter och klurar på detta, några smarta tips och ideer?
Man kan ju använda cokkies och jämföra tiden mellan kakan och inläggsdatum. Men det är kanske bättre att ha systemet lästa och olästa trådar i forumet. Vilka är era erfarenheter och hur löste ni det?
Ah, det där är en klassiker. Jag har hittills endast löst det i mina system genom att jämföra datum på inlägg med datum för senaste inloggning, som jag lägger i en kaka när användaren loggar in (dvs datumet är då datumet för den _föregående_ inloggningen) och vid listning kan man då sortera ut inlägg som är nyare än förra inloggning och därmed "olästa".
Nackdelen är att de förblir "olästa" tills användaren loggar ut och loggar in igen, eller kakan sätts till "nu". För att ha läst/oläst-funktion på varje inlägg som verkligen fungerar skulle man såvitt jag kan se tvingas spara rätt mycket mer data i databasen så jag är också mycket intresserad av att höra vad ni andra har för lösningar...
Jag har kommit på ett sätt och skulle önska synpunkter på det.
Låt oss antaga att man befinner sig på den sidan ni befinner er på nu.
Då räknar jag hur många inlägg det finns i denna tråd och skapar en unik kaka. Likt formeln nedan:
kaknamn_trådId = antal svar
säg sedan att man försvinner ett par dagar och kommer till sidan som listar trådar i ett forum, Då kollar jag kakans innehåll för trådarna och jämför med antal nuvarande inlägg i tråden. Finns det ingen kaka som passar på en tråd eller om antal svar i tråden är större än kakans antal svar, då visar jag oläst ikon, annars visar jag läst ikon.
Det blir ju en hel del kakor, men hur ska man annars göra en läst - oläst funktion :q
Var nog lite snabb ovan. Men då blir det ju sedan senaste besök och inte läst - oläst. Nyttinlägg ikonen ska ju visas tills man varit inne i tråden, sedan ska gammaltinlägg ikonen visas.
Oavsett om jag jämför antal svar eller datum blir det ju lika många kakor :q
Ok, så bara om man har varit online, men inte läst just den tråden så ska oläst-ikonen visas? Då blir det många kakor... Jag trodde först att du menade som vi har här på wF.
Ja, delvis. Finns det trådar som du inte har läst, när du loggar ut, kommer de att vara markerade som lästa nästa gång man loggar in om ingen mer har svarat i dem.
280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2