BeckMedlem sedan apr. 20028 inlägg Sitter här och jobbar med en statistiksida och har en idé hur jag vill att det skall se ut, men jag kan inte få till det då jag är ganska ny på det här. Kanske kan någon Php-guru ge mig en hjälpande knuff.
Det jag skall göra är en poängliga där det skall finnas möjlighet att plocka statistiken från varje omgång. Min mySQL tabell har följande kolumner: SPELARID, OMGANG, MAL, PASS, POANG.
Jag antar att jag måste loopa ut SPELARID 1 och sedan loopa igenom omgångarna för att summera MAL, PASS och POANG. Sedan SPELARID 2 osv.
Men hur gör jag det? Någon har nämnt funktioner, men jag behöver nog något tips inför helgens programmerande.
Kanske är jag helt ute och cyklar?
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Det är inte helt klart vad du föröker göra... Du vill visa statistik för spelare 1 t.ex. med poäng för varje omgång och sen en summa?
$sql = "SELECT OMGANG, MAL, PASS, POANG FROM tabell WHERE SPELARID = 1 ORDER BY OMGANG";
$rs = mysql_query($sql);
$mal = 0;
$pass = 0;
$poang = 0;
while($rows = mysql_fetch_array($rs)) {
echo "Omgång: " . $rows["OMGANG"] . "<br>";
echo "Mål: " . $rows["MAL"] . "<br>";
echo "Pass: " . $rows["PASS"] . "<br>";
echo "Poäng: " . $rows["POANG"] . "<br>";
$mal += $rows["MAL"];
$pass += $rows["PASS"];
$poang += $rows["POANG"];
}
echo "Summa: $mal mål, $pass pass, $poang poäng";
Men detta är ju som du ser bara spelare ett. Ska du göra det för alla spelare kanske du får börja med att plocka ut alla spelarnummer, t.ex.:
SELECT DISTINCT SPELARID FROM tabell ORDER BY SPELARID
och sen loopa igenom dem med koden ovan... Eller?
BeckMedlem sedan apr. 20028 inlägg Man kanske inte är den bästa att förklara, men skall försöka vara lite tydligare. Man skall kunna välja en omgång och kunna se statistiken för alla spelare den omgången. Den biten har jag dock koll på.
Fast om jag vill presentera en lista där alla omgångarna är summerade blir det lite problem för mig.
t.ex
Spelare1 10mål 4pass 14poäng
Spelare2 8mål 5pass 13poäng
Spelare3 2mål 8pass 10poäng
osv.
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg En sida med alla spelare summerade? Detta är hur jag skulle lösa det, det finns säkert smartare SQL-satser att jobba med...
$sql = "SELECT DISTINCT SPELARID FROM tabell ORDER BY SPELARID";
$rs = mysql_query($sql);
while($rows = mysql_fetch_array($rs)) {
$sql = "SELECT OMGANG, MAL, PASS, POANG FROM tabell WHERE SPELARID = " . $rows["SPELARID"];
$rs2 = mysql_query($sql);
$mal = 0;
$pass = 0;
$poang = 0;
$while($rows2 = mysql_fetch_array($rs2)) {
$mal += $rows2["MAL"];
$pass += $rows2["PASS"];
$poang += $rows2["POANG"];
}
echo "Spelare " . $rows["SPELARID"] . ": $mal mål, $pass pass, $poang poäng<br>\n";
}