webForumDet fria alternativet

Databas

10 svar · 337 visningar · startad av jwradhe

jwradheMedlem sedan juni 2002711 inlägg

hur skapar man en databas till php???

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Välkommen till wF!

Du kan använda massvis av olika DBMS's ( Database Management Systems ) för att kunna lagra information som du kommer åt via PHP, t.ex. Access, MS SQL, PostreSQL som är vanliga, samt MySQL som är den som du helst använder till PHP så integrationen mellan dem är outstanding. Kolla in http://www.php.net/mysql för att få en överblick samt exempel på hur du använder funktionerna.

men asso.....hur gör man en databas...kan man använda tex wordpad å göra en databas eller måste man ha ett specielt program till de...

kan man ha access till PHP

nån som har msn eller icq sm skulle kunna hjälp mig lite..?

Du kan använda WordPad för att göra en sorts databas, antingen eget utformat ( Helt enkelt en vanlig textfil som du läser av via PHP ) eller använda det magnifika språket XML för att bygga upp en databasstruktur. Men det bästa vore nog ändå om du installerad MySQL ( http://www.mysql.com ) på din server, då får du tillgång till en riktig DBMS där du kan använda SQL ( Structured Query Language ) för att enkelt kunna plocka ut den information som är relevant.

har ingen server på datorn

Hur kör du då PHP? På ett webhotell? I så fall borde de ha MySQL installerat, det har de flesta. Kolla upp det på hotellets sida i så fall. Har dom inte det så skulle jag använda mig av XML om jag var som du. :)

du..har du msn eller icq?? =)

msn: bjorniedaman@hotmail.com :)

U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg

Tips.. installera phptriad från sourceforge.net
Då får du hela paketet.
Sedan har du alla svar här på wF. Inget är svårt.
phpMyadmin finns med och där skapar du en databas snabbare än du hinner säga....
Ähh testa iaf

phptriad ...en server eller?

U2KMedlem sedan jan. 2000224 inlägg

phptriad är ett installationsprogram som är gjort för de som vill ha.
PHP, mySQL, APACHE webserver och phpMyadmin.
Allt istalleras och konfigureras för en windows maskin enkelt oc lätt. Sedan är det bara att börja skriva .php filer och "mecka" med mySQL.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)