webForumDet fria alternativet

Varför inte fungera??

4 svar · 260 visningar · startad av Jontto

JonttoMedlem sedan okt. 2001125 inlägg

Har en kod som fungerar perfekt på min egen burk, men när jag uploadar den till servern, så vill den inte samarbeta...

// read in from file most recent file
echo "\n<A NAME=\"andakten\">\n";
if(file_exists("$thefile")) {
	clearstatcache();
	$b = fopen("$thefile","rb");
	$cont = fread($b,filesize("$thefile"));
	fclose($b);
	$outname = substr($cont,0,strpos($cont, "\n"));
	$outandakten = substr($cont,strpos($cont,"\n") + 1);
	echo stripslashes(urldecode($outandakten)) . "<P>";
	echo "<TABLE WIDTH=\"400\"><TR><TD ID=\"tabell\" ALIGN=\"right\"><B>" . stripslashes(urldecode($outname)) . "</B></TD></TR></TABLE><P>";

} else {
	echo "Ingen andakt ännu denna månad.";
}

$thefile är helt perfekt å ser ut som den ska...den bara tycks konstatera att filen inte finns och därmed skriver ut "Ingen andakt ännu denna månad." *örk*

Filen finns och rättigheterna ser ok ut...

MVH,
Jontto

MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg

$thefile måste nog innehålla en korrekt sökväg till filen. Jag kan tänka mig två anledningar till att det inte funkar:

1. Sökvägen du angett i $thefile är inte korrekt på servern.
  2. Sökvägen är korrekt men servern är windows och du har linux hemma eller vice versa.

Se till att sökvägen är absolut, dvs t.ex. /roten/katalogen/katalogen2/filen.txt i din variabel så ska det funka.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag är inne på Mungos spår, du använder säkert PHP i Windows medan hotellet kör Linux.

Följande rad:

$b = fopen("$thefile","rb");

Ta bort b:et ur argument två om webhotellet kör Linux, det är bara för Windows som den ska vara där.

Ska inte linux bara ignorera dedär b:et som windows (som jag har hemma) använder sig av. Hur som haver så, tycks det aldrig komma så långt eftersom felet ligger i if-satsen redan och kastas vidare till else för att if inte stämmer vilket det gör fast jag testar med absolut sökväg.

MVH, jontto

just så typiskt *höhh* Nu har jag fixat problemet å vet inte alls vad jag gjorde...tog bara bort hela mappen å ladda upp den tillbaka å plötsligt fungerar den...*irriterad*

Tja, det är väl slutet som räknas å jag kan väl skylla på servern för problemet. För jag gjorde INGET fel *flin*

Tack å gonatt,
Jontto

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)