webForumDet fria alternativet

Felhantering

6 svar · 289 visningar · startad av nkrantz

nkrantzMedlem sedan apr. 2002755 inlägg

Hej!

Håller på med ett projekt å kom å tänka på det här med felhantering. Som det är nu så anroppas (stavas det med ett eller två p, alltid undrat??) en del funktioner om något skall göras. typ:

if (function())
{
  echo "allt ok";
}
else
{
 echo "något gick fel";
}

Mina funktioner returnerar 1 om allt har gått rätt till, annars 0. Tänkte att man kanske skulle kunna redurnera ett negativt tal å sedan hämta detta från en array eller något liknande för att skriva ut felmeddelandet som du skulle lagras i arrayen...

Någon som har erfarenhet från liknande saker, tips å sånt?

// Nippe

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Anropas stavas anropas :e

Det vanligaste är nog att en funktion returnera 0 om allt är Ok, någonting annat om det inte är Ok (oftast returneras ett tal som motsvarar en fel kod).

Ex.

if(MinFunktiom()) {
echo "Något gick galet, avslutar\n";
exit();
}
echo "Funktionen lyckades\n";

Tycker detta är ett mera logiskt sätt att programmera än att först ha ett stort { Ok....} och sedan ett litet { Inte ok}.

ThACRoWMedlem sedan dec. 2001314 inlägg

Det vanligaste är nog att en funktion returnera 0 om allt är Ok

Du menar väl returnera 1 om allt är OK ?

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Det vanligaste är att en funktion returnerar false ( En nollan, alltså ) om det inte stod riktigt till, annars returneras någon datatyp/objekt.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Du menar väl returnera 1 om allt är OK ?

Nej, om du ser mitt kodexempel så blir koden mera lätt läst om den returnerar 0 om det gick bra, annars returneras en felkod. (gäller alltså endast funktioner som skickar tillbaka en status information)

Däremot kan jag hålla med om att om en funktion skall returnera något annat än en felkod så är det bättre om den returnerar 0 vid fel annars returnerar det riktiga värdet.

Det är så många funktioner fungerar (iallafall i C).

nkrantzMedlem sedan apr. 2002755 inlägg

okej tack så mycket!

ska testa lite!!

ChavezMedlem sedan maj 20001 297 inlägg

Sen finns det fräckare felhantering! Kolla in manualen under Features - Error Handling. Då kan du plocka upp rena PHP - felmeddelande.

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb