webForumDet fria alternativet

Vad ska man ta för annonsering?

PHP

3 svar · 352 visningar · startad av klockren

Medlem sedan sep. 200151 inlägg
Frågan#1

Hej!
Ett stort svenskt företag kontaktade mig och ville annonsera på min hemsida. Det är en site inriktad mot ungdomar och har mellan 20 000 och 50 000 besökare per månad. De ville även ha prisförslag... Vad är egentligen rimligt att ta? Ska man ta betalt per visning eller per tidsperiod eller per klick? Finns det något bra php-skript som räknar antalet visningar och antalet klick på annonsen och visar detta i realtid för annonsören?

Tacksam för tips!

/novisen

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Att skriva ett bannersystem är egentligen en barnlek. Har du sysslat något med PHP själv? I så fall skulle du kunna få lite skjuts på hur man skriver ett sånt. :)

Att ta betalt per visning låter vettigast, det som känns minst rätt är att ta per klick. Tidsperiod ligger där nånstans emellan. :)

Medlem sedan sep. 200151 inlägg

Ja, jag tänkte kanske en kombilösning, där jag tar typ 5 öre per visning och 50 öre per klick, om det är 40.000 besökare en månad och 2% av dessa klickar ger detta 2400 kr.

Jag har hållt på en del med PHP, dock endast "textfiler" när det gäller databashantering, har inte lärt mig mySQL ännu, så jag har inte riktigt klurat ut hur bannersystemet ska se ut. Jag vill även att kunden ska se sitt "saldo" i realtid.

.::j::.

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Vad är det för sida dom vill annonsera på?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)