webForumDet fria alternativet

Newbiefråga: sortera efter datum men..

3 svar · 203 visningar · startad av peterpops

peterpopsMedlem sedan aug. 200135 inlägg

Halloj!
hoppas det finns någon vänlig och kunnig själ här som kan hjälpa mig med en sak, borde vara ganska enkel, jag är dock nybörjare på php...

Jag har ett script som skriver datum till databasen varje gång man uppdaterar, och jag skulle nu vilja lista efter de senast uppdaterade/ senaste datumen.

Problemet är nu bara att jag till databasen skriver datumet med lite text emellan datum och klockslag, alltså:

2002-06-07 kl. 19:12

Min fråga är nu hur jag ska göra för att kunna sortera ut de 10 senaste uppdaterade när jag har kl. medskrivet i variabeln från databasen.

Hoppas ni förstår och har lösning på mitt problem.

Väntar med spänning på svar. :)

/Mvh Peter

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hm, det blir lite klurigt. Det bästa hade varit om du hade en kolumn med fälttypen datum och kunde sortera efter - som det verkar nu så lagrar du ett egenkomponerat datum i en BLOB-kolumn? Då får du plocka ut alla datum till en array, och sortera manuellt med någon funktion. Försök gärna lösa det själv, det blir ju så mycket roligare att programmera då, men känner du att du verkligen är fast så kanske det finns ett par här som kan hjälpa dig. :)

peterpopsMedlem sedan aug. 200135 inlägg

hmmma, misstänkte att det skulle bli knepigt :)

Men, jag ska klura lite på det och försöka lösa det själv, det är väl så man lär sig mest antar jag.

Fast, med största sanorlikhet kommer jag fråga efter hjälp och support här.

PS- Ni får hemskt gärna
"hjälpa" mig lite på traven att komma igång med tips, smidigaste lösningarna mm.

/MVH Peter

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Men, jag ska klura lite på det och försöka lösa det själv, det är väl så man lär sig mest antar jag.

Precis. Det var därför jag inte pillade iväg lösningen själv, då du är nybörjare och allt. ;)

Smidigaste sättet är helt enkelt att ändra i databasen. ;)
Om du inte känner för det så hade jag nog explode:at strängen och lagrat nyckelvärden ( Bl.a. tid ) i en egen dimension i en array - så då får en flerdimensionell array. Då kan du sortera runt i de olika dimensionerna. :)

261 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
124 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)