webForumDet fria alternativet

Chat teori

4 svar · 373 visningar · startad av nkrantz

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Hej!

skulle önskar att ni kom med synpunkter på ett litet system som jag funderar på att utveckla.

Håller på bygger en liten community (jo, jag vet.. precis som alla andra :r ). I vilket fall så skall man i denna community kunna chatta direkt med andra personer, dvs lite instant message typ. Min tanke är då att om en användare skickar något till en annan användare så sparas det i en db så klart, den biten är inga problem. Problemet blir istället hur motagaren skall få meddelandena. En tanke som jag hade är att man bygger communityn i frames och har en minimal frame (eller om man nu har en <iframe>) som uppdateras, säg var 10 sek. Om det finns något nytt i db så poppar ett fönster upp och visar vad som har skickats, om det är flera meddelanden, poppar ett fönster för varje meddelande upp.

Är det några problem med att lösa det på detta sättet, förutom att det blir en ganska så stor belastning på db och server.

Tankar, idéer, förlag tages varmt emot!

//Nippe

patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

kan man inte ta en "select count" från databasen å lagra den i en variabel.... sän var tionde sekund kollar man åm den är likadan...

sure
Jo absolut, det funkar ju! Men man blir ju ändå tvungen att ladda om en sida som då var 10 sekund måste utnytja PHP och accessa databasen.

Jag pratade lite med en kompis om denna teori, han sa att nightlife tydligen gjorde något liknande, så det borde ju funka rent prestanda mässigt också!

//Nippe

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

jag gjorde en chatt för html / asp i specialarbete nyligen. Chatten arbetade mot en access databas. Den använder sej av flera frames i chatten och en av dessa frames uppdateras med jämna mellanrum automatiskt för att se om något nytt inlägg gjorts. Om det har det så uppdateras även själva chatt-framen som hämtar ut de senaste raderna.

Smart!!! Det var en bra tanke!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)