webForumDet fria alternativet

Lagerdatabas

4 svar · 426 visningar · startad av AnderZon

AnderZonMedlem sedan maj 20024 inlägg

Jag har en ganska stor databas med verktyg & tillbehör (mysql). Jag hade tänkt att med hjälp av php kunna lägga till och plocka bort poster i databasen. Samtliga poster i databasen har i en kolumn som heter antal en siffra, och det är endast den siffran jag vill ändra beroende på om jag lägger till eller plockar bort en post.
Ett stort tack på förhand.
/AnderZon

ThACRoWMedlem sedan dec. 2001314 inlägg

Du behöver inte har en kolumn som räknar antalet poster i databasen, det finns funktioner som fixar det.

mysql_query ( "SELECT COUNT(*) FROM table" );

Ok jag kanske förklarade lite galet. Låt säga att jag har 1000 nipplar i databasen och säljer 10, då vill jag att posten/raden nipplar ska ändra sitt värde i fältet antal. Jag ska väl ändå inte behöva ha en rad i databasen för varje detalj.

TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg

UPDATE tabell SET antal = (antal - 10) WHERE vara = 'nipplar';

Förmodligen så kollar du antalet nipplar mha SELECT före du gör en uppdatering för att se om det verkligen finns så många nipplar tillgängliga.

Tänk på att det kan vara bra att få exklusiv åtkomst till tabellen när du ska uppdatera på det här sättet. Tänk om många försökte göra samma sak vid ungefär samma tidpunkt.. då kan det bli felaktiga uppdateringar av antal.

För att få exklusiv skriv åtkomst använder du LOCK TABLES tabell WRITE; SELECT.... UPDATE.... UNLOCK TABLES;

På så sätt förhindrar du att någon annan försöker uppdatera samtidigt.

Ett stort tack!

Genererad på 364 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb