tihiMedlem sedan maj 200235 inlägg Hej hej!
Undrar hur jag får in tecknen å, ä, ö i min db?? Har en funktion som ska uppdatera personuppgifter... Från en sida kommer personuppgifterna till en annan sida som anropar en funktion. Funktionen tar emot personuppgifterna o uppdaterar tabellen i databasen MEN när det sedan lagras i DB blir alla å, ä och ö frågetecken.... hjälp nån :P !!!
:) tihi
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Låter skumt. :q
Om du byter alla å, ä och ö mot HTML-entiteten å, osv. kanske det går bättre.
$text = str_replace ( 'å', 'å', $text );
Blir det bara fråge tecken?
/G
tihiMedlem sedan maj 200235 inlägg Japp! Det blir bara frågetecken när jag ska lägga in något i db. Har inte provat SPiNs förslag... det lät lite jobbigt att kolla igenom alla stängar som ska matas in o ändra om alla....
// tihi
Så jobbigt blir de väl inte eller? Det är ju bara till o göra en funktion som fixar allt detta:
<?php
function db_in($text)
{
$text = str_replace ( 'å', 'å', $text );
$text = str_replace ( 'ä', 'ä', $text );
$text = str_replace ( 'ö', 'ö', $text );
$text = addslashes($text);
//mer kod här =)
return $text;
}
?>
När du sedan ska lägga in info i databasen så gör du endast:
<?php
$info = db_in($info);
//lägg in i dbn...
?>
varje gång. Inte så jobbigt va??
mvh Hebbe
VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg Varför fungerar inte Å, Ä och Ö för vissa ?
För mig fungerar det utmärkt (använder mig av MySQL) även om det kanske inte är korrekt att göra det (?)
Jag trodde problemet var att alla svenska specialtecken blev samma tecken '?' när han la in dessa i dbn?
Jag hade samma problem (hade dos teckentabell i dbn o windows teckentabell 'på webben') när jag skulle lagra i en MsSQL, då gjorde jag typ en funktion som hebbarus beskrev.
Vet inte varför det var så?
/G