webForumDet fria alternativet

hjälp!

2 svar · 200 visningar · startad av patrik2002

patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

hur gör jag för att radbryta strängen efter stor bokstaV?:

<?
$Namn="Kära dagbok.... idag har jag...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................";

if (strlen($Namn) > 850){
$str1 = substr ($Namn, 0, 850);
$str2 = substr ($Namn, 851,1900 );
}else{
$str1=$Namn;
}
$str1 = wordwrap($str1,40, "<br>\n",1);
if(isset($str2)){
$str2 = wordwrap($str2,40, "<br>\n",1);
}

$stor = preg_replace ( "'([a-zåäö])'is", "<font size=\"20\" face=\"Dauphin\">$1</font>", substr ( $str1, 0, 1 ) );
$stor = strtoupper($stor);
print $stor;
print $str1."<br>";

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ska ett <br /> in efter en stor bokstav, menar du? Låter konstigt, men något sånt här reguljärt uttryck borde fungera:

$str = preg_replace ( "'([A-ZÅÄÖ])'", "$1<br />", $str );
patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

jag sa fel..... för när jag har en stor bokstav tar den upp mer plats än en vanlig bokstav... då blir raden för lång, det jag då vill är att bara radbryta raden efter 36 tecken men resten efter det vanliga

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)