ja har ett litet problem... ja har en gästbok där jag har en bild på en uppslagen bok. Boken innehåller två "synliga" blad. När användaren sedan sikriver i gästboken så ska medelandet skrivas på båda sidorna om det är för långt för ena sidan, men om det är tillräckligt långt för att rymmas på den vänstra sidan så ska ska nästa inlägg visas på den högra.... lite svår att förklara hoppas du fattar....
gästbok
3 svar · 258 visningar · startad av patrik2002
Jag förstår, men det blir jobbigt att lösa... Det beror helt på antalet tecken på sida ett - och också vilket typsnitt, radstorlek, osv. Du får helt enkelt läsa in all information som ska stå på sidorna i en fet sträng, sedan räkna ut hur många tecken som får plats på sida 1... Mitt förslag är att skrota idén, den kommer orsaka många avsaknade hårstrån och många utspillda coca-color och kaffekoppar. ;)
ja har redan löst problemet.... jag använde följande kod:
<?
$Namn = "Spideraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasakfnsalknfdnfiashflisahflisabfrlisabfilasbflisabfilsabfisabfisabfisabfisabfisbfoisabfisabfsaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasfgsaufgsuafgsuafgusafiusahfiugfuiagsiufsaifhyisafasgfusagfuisagfiusafiasfiusagfiusadddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddsagifosafiasfhiosahfiosahfoisafhiosahfisaohfoiashfiasohfoiashfashfasiohfiashfisahfisafhisahfisahfoiahfisahfioashfiosahfisahfsaihfsihfsiaofhsiafhaosihfsaihfoisahfisafhisahfisafafasf";
if (strlen($Namn) > 1150){
$str1 = substr ($Namn, 0, 1100);
$str2 = substr ($Namn, 1101,2200 );
}
$str1 = wordwrap($str1,40, "<br>\n",1);
if(isset($str2)){
$str2 = wordwrap($str2,40, "<br>\n",1);
}
?>
och lite längre ner:
<? if (isset($str2)){?>
<div id="Layer2" style="position:absolute; width:200px; height:379px; z-index:2; left: 660px; top: 168px">
<?print $str2;?>
</div>
<?}?>
<div id="Layer1" style="position:absolute; width:215px; height:354px; z-index:1; left: 334px; top: 169px">
<?
echo $str1."<br>";
?>
</div>
men det där kommer inte att funka överallt.. typsnitten är olika stora i olika bläddrare och på olika burkar.. dessutom så ställer folk ibland in textzoomen lite konstigt..
Men lösningen är helt korrekt annars!
//Nippe