webForumDet fria alternativet

Enkelt problem med php.ini

9 svar · 291 visningar · startad av koi

koiMedlem sedan feb. 200133 inlägg

jag kan inte skicka php-variabler via formulär.

Notice: Undefined variable: $x in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\sql\action.php on line 6

om det är någon där ute som vet vad är för setting för att fixa det här så vore jag tacksam för svar :P. jag kommer inte riktigt ihåg nämligen, läste om det nånstans förut..

jag har över version 4.0 för att kunna skicka variabler över formulär, (4.2.1).

tack på förhand :P

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Antagligen har du inte definierat variabeln $x innan du använder den i t.ex. en if-sats eller while-slinga.

Läs följande:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=14730&highlight=ENOTICE

nej då testar exakt samma script på min linux burk så funkar det galant.. så det är nått med inställningarna..

MaRseYMedlem sedan maj 2001178 inlägg

antingen kan du ju ändra i php.ini som dem sa i länken nån hänvisa till eller så kan du lägga till följande på dina sidor..

error_reporting(E_ALL ^ ~E_WARNING);

tack, men problemet kommer väl att kvartså även om jag tar bort errorreporting? :P

å förresten så löste det inte problemet, asskumt asså.. jag vet att scriptet funkar, det gjorde det tidigare samt att jag testade det på linux burken. f0nkar inte.

sen testade jag å göra en enkel form för att kolla om det var min burk som strulade:

<form action="action.php" method="POST">
<select name=xVar>
<option>test </select>
<input type=submit></form>

sen i action.php

<? echo "$xVar<P>"; ?>

typ enklaste av alla enkla script. fortfarande får jag inget svar i action.php.. jag blir tokig :)

Notice: Undefined variable: xVar in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\sql\action.php on line 6

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Prova följande två i din fil action.php

echo $_POST['xVar'];
echo $HTTP_POST_VARS['xVar'];

haha båda funkade, tackar matte, konstigt att det inte går att läsa in variabler sådär automatiskt från en form..

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Tar du en titt i din PHP.INI kommer du att se att det på en rad står: register_globals=off . Ändrar du detta till on så kommer echo $xVar; att fungera.

Standard fr.o.m PHP4.1.1 är off p.g.a säkerhetsskäl, så du rekommenderas att använda $_POST även om du sätter register_globals till on.

tackar, det var det jag läste förut, bah, så enkelt å fixa... :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)