Jag vill få reda på hur många mysql_querys som sidan gör för att skapas. Hur gör man detta lättast ? Finns det nån fördig sak för det eller får man pilla ihop det själv ?
// Star
4 svar · 294 visningar · startad av startail
Jag vill få reda på hur många mysql_querys som sidan gör för att skapas. Hur gör man detta lättast ? Finns det nån fördig sak för det eller får man pilla ihop det själv ?
// Star
Ett förlag :)
Kom att tänka på att du kan ju alltid skapa en vektor (array) och förvara varje resultat av en query så här:
<?php
$resultat[1] = @mysql_query("INSERT INTO ...") or die(mysql_error());
...kod...
$resultat[2] = @mysql_query("SELECT * FROM ...") or die(mysql_error());
...kod...
echo "Antal mysql_query() på denna sidan är " . count($resultat);
?>
Vektorn heter $result och genom att räkna denna borde du få reda på hur många mysql_query() som används :)
Har inte testat men det borde fungera ;)
mvh hebbe
Alternativt kan du räkna antalet SQL-satser. För varje SQL-sats måste det ju vara en mysql_query() eller hur?! Detta kan du göra så här (nästan samma som ovan):
<?php
$sql[1] = "INSERT INTO ...";
$result1 = @mysql_query($sql[1]) or die(mysql_error());
...kod...
$sql[2] = "SELECT * FROM ...";
$result2 = @mysql_query($sql[2]) or die(mysql_error());
...kod...
echo "Antal mysql_query() på denna sidan är " . count($sql);
?>
Testa själv och se vilket som funkar/passar dig bäst ;)
mvh hebbe
Är det inte din egen sida du vill räkna på kan det ju vara problem, för man kan faktiskt ha flera SQL-frågor för varje query.
Ex:
mysql_query ( "INSERT INTO tbl (fld) VALUES('value'); INSERT INTO tbl (fld) VALUES('value')" );
Hmm... Har jag för mig ivf.
Det är för min egna sida jag skall göra detta.
Jag skall testa era förslag när jag hinner göra detta och återkommer med resultate :)