webForumDet fria alternativet

Hotell för php/mysql

8 svar · 447 visningar · startad av Tim

TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg

Vad har ni för webbhotell?

Jag håller på att leta runt efter hotell men alla är så himla dyra tycker jag. Jag tjänar ju ingenting på att ha sidan uppe så därför känns det lite jobbigt att som på exempelvis webbhotellet(alla hotell har ju i stort sett samma priser ändå) behöva betala 300 kr för 3 mån, sen om man vill ha en domän riktad till den adressen kostar det 300 spänn och bindningstiden på domännamnet är 1 år och jag har i princip bara råd att ha sidan uppe i 3 mån. Tror ni att man här på webbhotellet får lov att använda en https://www..tk adress istället som är gratis?

En annan grej jag undrar över, eftersom jag aldrig tidigare haft ett php/mysql konto, är om det helt enkelt är så att när man laddar upp databas tabellerna till kontot gör man det med ett ftp-program tillsammans med vanliga html php filer?

patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

jag själv använder www.maxi-web.net. som webhotell och https://www.tk som domän. På maxi-web har du tillgång till en så kallad phpmyadmin, vilket är en vanlig sida i php som servern har gjort åt dig. Där kan du enkelt (nästan så att en 5åring kan använda det) skapa dina tabeller med att bara skriva in i rutorna vad du vill ha för text. Om du har ett webhotell som inte har phpmyadmin kan du använda följande script:

<?

if (isset($ja))
{
$server = "localhost" // vanligast localhost
$losen = "kalleanka" //lösenordet till mysql databasen (du får det av hosten)
$user = "svengurra" // användarnamn till mysql databasen (får du också)
$databas = "kompisar" // namnet på databasen du vill skapa
$tabell = "skolan" // namnet på tabellen du vill skapa
mysql_connect ("$server", "$user", "$losen");
mysql_query("
CREATE DATABASE $databas //jag tror man kan göra så här (inte 100% säker)
CREATE TABLE $tabell (
id int(11) auto_increment, //här skriver du vad det är du vill skapa
bor text,
primery key(id)
)") or die (mysql_error());
mysql_close();
print "databasen '$databas'har skapats";
}
else
{
echo "<a href=\"?ja\">Skapa databasen</a>";
}
?>

Jag använder själv phpmyadmin lokalt.

Jag har en massa tabeller färdiga redan.

Du menar väl inte att jag måste göra om dessa, dvs skapa dom och lägga in information igen, när jag fått mitt nya konto?

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Nej, du behöver inte göra om tabellerna. I phpMyAdmin kan du exportera dels tabellerna och dessutom informationen i dessa till en fil som du sedan kan importera via phpMyAdmin eller via SSH på en annan server! :bire

/Niclas

ok det där lät komplicerat som vanligt.

är det LOAD INFILE/OUTFILE SQL kommandot du syftar på?

jag har suttit och hämtat information från databsen till textfiler och vice versa ett tag nu och det funkar bra.

du menar alltså att phpmyadmin har funktioner för att utföra detta på. jag hittar dom inte, kan du hjälpa till?

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

:e

Det är inte så komplicerat som det låter ;)

I vilket fall.. I phpMyAdmin så klickar du på länken för den datasen/tabellen du vill exportera. Sedan finns det där något som heter "View dump (schema) of database". Markera de tabellerna du vill ha med, välj vilken information du vill ha med, antingen bara struktur, eller struktur och data. Sedan finns det ytterligare alternativ, du kan ju testa dig fram lite. Klicka på GO så är det sedan klart!

:birp

/Niclas

Nu skulle jag verkligen vilja få det här klart för mig.

Jag har ett konto nu och sitter framför phpmyadmin på det kontot som ett stort frågetecken.

Jag ser inget view dump alternativ. Jag ska beskriva vad för alternativ jag ser under min databas.
----------------------------
Databas modus körs på w3.maxi-web.net

Inga tabeller funna i databasen.

Kör SQL-fråga/frågor i databasen modus

[här kommer en textarea]

[ceckbox] Visa den här frågan igen

Eller Textfilens plats :

[input file] bläddra
[submit]

Skapa ny tabell i databas modus :

namn: [input text]
fält: [input text]
[submit]
----------------------------------

Så ser det ut. Fan, jag som trodde man kunde ladda upp tabellerna med FTP till någon databasmapp. Det är ju så otroligt elementärt att ladda upp tabeller man gjort lokalt att man tycker det borde vara enklare och mer uppenbart.

Beskriv gärna steg för steg hur jag ska göra så slipper du mer jobbiga frågor.

Tack på förhand..

MaRseYMedlem sedan maj 2001178 inlägg

Eller Textfilens plats :

[input file] bläddra
[submit]

där.. gå in i ditt lokala phpmyadmin å välj att visa koden för dina tabeller.. sen kan du spara alla dem i en txt fil exempelvis.. och sen så letar du upp den via bläddra där.

eller så kan du bara kopiera alla kod direkt in i textarean :bire

Ok, nu fattar jag. Tack.

148 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)