streetrobbanMedlem sedan jan. 20011 184 inlägg
Jag har en kod som ska uppdatera men det funkar inte, får ingen felmeddelande eller så. Men det uppdateras bara inte :)
<?php
// Öppna databasen
$db = mysql_connect("localhost","","") or die ("Kunde inte skapa en anslutning till databasen");
// Välj databas
mysql_select_db ("rob") or die ("Hittade inte datbasen");
// Uppdatera informationen
$update = "UPDATE users SET uYear='$uYear2',uDay='$uDay2',uMonth='$uMonth2',uDateLast='uDateLast2',uSex='uSex2',uPresentation='uPresentation2',uPlace='uPlace2',uCountry='uCountry2' WHERE id = '$UpdateID'";
$update2 = mysql_query($update) or die (mysql_error());
echo("Din presentation är nu uppdaterad.");
echo("<br><br>");
echo("<a href=UserHideout.php><b>< Tillbaka</b></a>");
// Stäng databasen
mysql_close($db);
?>
Värdena kommer från <input> lådor och <selects> etc. som heter tex. uDay2 osv.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg
$update = "UPDATE users SET uYear='$uYear2',uDay='$uDay2',uMonth='$uMonth2',uDateLast='u
DateLast2',uSex='uSex2',uPresentation='uPresentation2',uPlac
e='uPlace2',uCountry='uCountry2' WHERE id = '$UpdateID'";
Är det variabler? Då har du glömt $ före dom...
Rutorna i databasen heter typ uDate och från formuläret (uDate2) kommer ett värde som ska in i uDate.
Så här ser min kod ut nu, som sagt... inget felmeddelande men det händer inget, värdena uppdateras inte.
<?php
include("includes/connection.php");
$update = "UPDATE users SET uYear='$uYear',uDay='$uDay',uMonth='$uMonth',uDateLast='uDateLast',uSex='uSex',uPresentation='uPresentation',uPlace='uPlace',uCountry='uCountry' WHERE id = '$UpdateID'";
$update2 = mysql_query($update) or die (mysql_error());
echo("Din presentation är nu uppdaterad.");
echo("<br><br>");
echo("<a href=UserHideout.php><b>< Tillbaka</b></a>");
// Stäng databasen
mysql_close($db);
?>
Så här ser insticksfilen connection.php ut;
<?php
// Öppna databasen
global $id,$uUsername,$uPassword,$uDateJoin,$uDateLast,$uEmail,$uDay,$uYear,$uMonth,$uVisits,$uSex,$uPresentation;
$db = mysql_connect("localhost", "", "") or die( "Servern fungerar inte!");
mysql_select_db("rob") or die( "Hittar inte databasen!");
?>
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Skumt. $UpdateID är alltså definierad, och kolumnen är av typen BLOB? ( Text, Longtext, osv. )
Är den av typen tal ska du inte ha några fjullifånger runt - det ska alltså vara:
... WHERE id = $UpdateID
Hmm, jag fick syntax error när jag tog bort ' '. Så det funkade lika dåligt men förut fick jag inget error :)
Vad ska man använda på de olika fälten? Nu har jag BLOB på alla "långa" texter. Och TEXT på alla siffror... vad är bäst?
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Du ska ha INT på alla fält där du lagrar tal, och gärna VARCHAR på fält där det lagras korta texter. ( Du kan ställa in med parentes hur många tecken som ska lagras i den )
På fält som lagrar långa texter har jag alltid LONGTEXT.
ElricMedlem sedan jan. 200249 inlägg
Har du inte missat några st $?
Koden ska väll se ut så här:
$update = "UPDATE users SET uYear='$uYear',uDay='$uDay',uMonth='$uMonth',uDateLast='$uDateLast',uSex='$uSex',uPresentation='$uPresentation',uPlace='$uPlace',uCountry='$uCountry' WHERE id = '$UpdateID'";
Oops, såg precis att någon redan har påpekat detta. sorry!
Jag har fortfarande inte fått den här skiten att fungera! :(
Fan va trött jag blir! :) Jag hade glömt att sätta in <form method=post action=UserProfileUpdate.php?UpID=".$userRow['id']."> så posten vet var den ska ta vägen... nu funkar allt i alla fall :bire