webForumDet fria alternativet

Formulär

5 svar · 293 visningar · startad av nikst

nikstMedlem sedan apr. 200217 inlägg

Hejsan!
Jag håller på med att skapa ett formulär och i det formuläret ska besökare kunna skriva in ett datum.
Nu till min fråga. Jag undrar om jag kan styra utseendet på något sätt, det vill säga om besökaren skriver ååmmdd så vill jag att den ska ändra till åååå-mm-dd.

Jag hoppas någon förstår vad jag menar. :)

Tack på förhand

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du kan använda strtotime () ( Troligtvis, kolla i manualen för att se vilka format som funktionen hanterar ) och sedan använda date () mot tiden som skapades.

Ex:

$intTime = strtotime ( $datumUtifrån );
$strDate = date ( "Y-m-d", $intTime );

Stödjer inte strtotime () ditt format, får du skapa en egen liten funktion som gör det du vill, vilket inte bör vara några problem. :)

Jag funderar...
Kommer inte detta skript bara visa dagens datum?
Jag kanske formulerade mig lite tokigt innan. Det jag skulle vela är att få den att fungera som en färdig indatamask (jag tror det heter så). Jag vill att besökaren ska kunna skriva ett datum, vilket som helst, så ska den ändras från ex, ååmmdd till åååå-mm-dd.

Mitt exempel visar inte dagens datum, utan utgår från den tid som skickas som argument till funktionen date () ( Variabeln $intTime, mao ). strtotime () omvandlar datumet i variabeln $datumUtifrån till sekunder sedan 1970-01-01 eller vad det nu är ( Unix-tid ). :)

Ok! Jag håller på här att trixa med den nu. Du ska ha tusen tack för en bra och snabb hjälp. :)

Varsinko. :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)