webForumDet fria alternativet

IRC-klient i php... ?

12 svar · 468 visningar · startad av HDJHSKGDKJHSD

HDJHSKGDKJHSDMedlem sedan sep. 2001147 inlägg

Hej

Jag undrar om man kan fixa en IRC-klient "i"/genom php.

Jag är inte ute efter att göra en själv, utan bara hitta en som jag kan lägga upp på min webbserver, java-ircs är inte aktuellt..

tack i förväg ;-)

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Detsamma gäller IRC-klienter som med chattar. PHP lämpar sig inte för att skriva realtids-applikationer, då servern belastas extra mycket. Troligtvis kan du finna en IRC-klient på t.ex. HotScripts, det skulle inte förvåna mig, men jag råder dig ändå att använda Java alternativt ActiveX. Varför är inte det aktuellt?

Jo, i min s.k. (;P) skola har vi en mycket elak proxy som endast släpper igenom http/port 80 trafik, och jag har inte lyckats få någon irc-klient att tunnla trafiken genom, om det ens är möjligt med en proxy. (är ju inte samma funktion som en brandvägg där man kan tunnla relativt lätt).

Och java-irc klienter körs som bekant precis som ett vanligt program på ens dator, vilket gör att det inte heller funkar med proxyn..

därför kändes min enda utväg som en IRC-klient i php, och belastning är inte så stort problem eftersom jag skulle vara den enda som använde det ;)

/

loketMedlem sedan feb. 200211 inlägg

IRC Gateway functions, som finns inbyggt i php kanske kan vara något ?, har ej testat själv så jag vet inte.

http://www.php.net/manual/en/ref.ircg.php

tjolahopps

loketMedlem sedan feb. 200211 inlägg

ohh, föressten, såg vad ditt problem var nu, varför inte bara sätta upp en irc bouncer hos någon som lyssnar på port 80 ?, lite off topic men så har jag lurat flera "elaka proxys/firewalls" som du kallar dom ;)

Det verkar ganska intressant, men som jag skrev innan så är jag inte ute efter att skapa en egen irc-lösning, utan vill bara "hitta" och installera/konfigurera så den passar min situation..

tack ändå ;)

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

loket >>
Hur gör man det?

lyckade ta reda på det själv :)
vad är det som brukar gå på prt 80?

MaRseYMedlem sedan maj 2001178 inlägg

har liknande problem.. hur gjorde man med irc bouncer ?

http://neworder.box.sk

gå in på irc och högst upp finns det en bouncer att kadda ner

stevenetMedlem sedan juni 2000985 inlägg

SPiN, vad tror du om en flashlösning?

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

vad är det som brukar gå på prt 80?

Webserver, om du kör någon sån på burken.

SPiN, vad tror du om en flashlösning?

Samma sak där, servern får jobba lika mycket som om det skulle vara en !Flash-sida.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Ursprungligen av HDJHSKGDKJHSD
därför kändes min enda utväg som en IRC-klient i php, och belastning är inte så stort problem eftersom jag skulle vara den enda som använde det ;)

Det förutsätter förstås att inte webbservern står bakom samma brandvägg. Kör bouncern i stället.

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb