webForumDet fria alternativet

Print eller echo??

11 svar · 447 visningar · startad av Biohaz66

Biohaz66Medlem sedan mars 200248 inlägg

Newbie...
Vad är skillnaden och vilken skall man använda??

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Smaksak. De flesta tycks använda echo. Det finns lite skillnader som man kan läsa om i manualen.

VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg

Då är jag en av ett fåtal som använder print då.. ;)
Har iofs inte märkt någe skillnad mellan dem, och det står ju knappt någe alls i manuallen, såvitt jag har sett

patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

ja tror att skillnan e att man måste ha paranteser på echo

PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg

paranteser???

behöver man ju inte ha :q :P

patrik2002Medlem sedan okt. 2001253 inlägg

Kanske inte....ja skrev jag TROR

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Så här lyder PHP-maualen!

echo() is not actually a function (it is a language construct) so you are not required to use parentheses with it. In fact, if you want to pass more than one parameter to echo, you must not enclose the parameters within parentheses. It is not possible to use echo() in a variable function context, but you can use
print() instead.

Mer får ni läsa här!

PicklezzMedlem sedan jan. 2002414 inlägg

Re: Så här lyder PHP-maualen!

echo() is not actually a function (it is a language construct) so you are not required to use parentheses with it. In fact, if you want to pass more than one parameter to echo, you must not enclose the parameters within parentheses. It is not possible to use echo() in a variable function context, but you can use
print() instead.

Någon som kan översätta detta =)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

humm..

kolla in ett svar på .... PHPbuilder.com

Ursäkta Engelskan, men ni förstår säkert!

echo doesn't need parentheses around its argument(s) (it's not a function) - and if it has more than one argument (unlike print(), it can take more) it _mustn't have parentheses. It's also equivalent to the '=' in the HTML-escaping idiom.

print() is a function and _does_ need the parentheses.

print() also returns its argument, so you can say $output=print('This is a string I just printed out.');, but why being able to do that might be necessary is anyone's guess.

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Om du i PHP vill skriva ut variabler samt text så är det smartare att använda sig av echo har jag för mig..

print "Detta är en texsträng som innehåller en variabel: nämligen ".$variabel.", cool eller?";
echo "Detta är en texsträng som innehåller en variabel: nämligen $variabel, cool eller?";

Som ni ser behöver man inte använda sig av ".." då man ska ange variabelnamnet.. smart om man skriver ut mycket variabler.

// Redigering - Hade visst helt fel.. det är om man använder ' istället för " som man måste '..' -a :x

VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg

nkrantz: Spelar absolut ingen roll, det du gjorde med echo fungerar precis likadant och lika bra med print

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Skillnaden är den här:

# Funkar:
$write = 'print';
$write('Hoppsansa');
# Funkar inte:
$write = 'echo';
$write('Hoppsansa');
129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)