webForumDet fria alternativet

is_numeric???

6 svar · 292 visningar · startad av Picklezz

PicklezzMedlem sedan jan. 2002448 inlägg

finns det någon smartare sätt att kolla följande:

if (is_numeric (array_search($fileinfo["extension"], $extensions)))

Jag har nämligen en array ($extensions) som innehåller alla filtyper man vill tillåta...sen kollar ju array_search igenom arrayen och ifall den hittas återges platsen för filtypen. Tycker det verkar lite klumpigt...

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Du behöver nog inte ha med is_numeric () över huvud taget, skulle gissa på att array_search () returnerar false om värdet inte finns. Kolla i manualen, så står det. :)

if ( array_search ( ... ) )

nopp

is_numeric retunerar inget om den inte finns och eftersom allt utom 0 är false så blir ju även inget false vilket gör att jag gjorde på detta sättet...och eftersom man kan få 0 som ett "true" värde om det man letar efter finns på position 0 så....

Ja, just det. Det tänkte jag inte på. Jag tycker iofs inte att ditt första sätt var speciellt omständigt, det såg smidigt ut.

oki...

läste precis i manualen själv =) (är blixten jag vet =)) och märkte då att dom tar upp just detta problemet...står nått om att använda "===" istället för "==" så nu ska jag ta reda på vad och hur man ska göra...

....har läst nu och hittade en annan funtion som var betydligt bättre i mitt sammanhand (in_array)...men men...man lär sig nått nytt varje....1april...hmm...kanske inte är bra att lära sig nya saker idag utifall att dom inte stämmer *hehe

Ett är-lika-med-tecken ( = ) är tilldelning.
Två är-lika-med-tecken ( == ) är jämförelse på värden.
Tre är-lika-med-tecken ( === ) är jämförelse för att se om två variabler är precis identiska med varandra.

T.ex.

$var1 = "SPiN";
$var2 = &$var1;

if ( $var1 === $var2 ) {
     echo "De är samma!";
}
else {
     echo "Nu är det nåt fel, väl?";
}

Nu behöver du inte leta i manualen efter det. ;)

empty()

finns ju en funktion som heter så märkte jag precis...=9

man lär sig alltid nått nytt i manualen =)

Genererad på 365 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb