Det är inga problem att få färger på din php kod med ultraedit, det finns dock inte stöd för det direkt utan du måste ladda ner det från Ultraedit.com . Sedan är det bara att starta ultraedit, gå in i Advanced -> Configuration -> Syntax highlightning och välja rätt wordfile eller lägga till php till den du kör nu.
<?
$strsql = "SELECT * from någontabell WHERE id='$id'";
$res=mysql_query($strsql);
While($rad=mysql_fetch_array($res)) {
$innehall = $rad["innehall"];
/* Så i denna tabell finns då en artikel, som kanske innehåller
en snutt php-kod!
det är här jag har problem, när denna skriver ut artikeln så vill jag att den php-snutt eller asp-snutt
som finns i artikeln ska färgläggas som den gör nu när man använt PHP-taggarna i webforum.
*/
echo nl2br($innehall);
}
?>
Hoppas ni förstår nu!
Ps. Show_Source() eller highlight_file() är jag inte ute efter! :-)
[del]eftersom det inte verkar finnas ngn sådan funktion innbyggd i PHP så får du nog skriva den själv, med en massa if och/eller case och/eller Regular Expressions...[/del]
Det funkar ju inte alls för mig, det enda den gör är att den mesar upp min artikel sida, så all kod visas och sedan syns endast värdet 1, där vars texten från databasen ska visas!
Den funkar inte alls som web forums taggar funkar.
Funktionen jag är ute efter är som denna nedan
<? echo "hello world"; ?>
se vad fina färger!
highlight_string() , förstör sidan lika mycket som highlight_page() och show_source()....
:-/
:i nåja jag får väl en snilleblixt sen nån dag! :-)
Tänkte jag skulle dela med mig en kod som jag hittat bland kommentarerna på php.net (jag har modifierat lite granna så att den funkar som wF's funktion):
Okey! Men det här med highlight_string() utan att använda echo funkade till visst del men fick ingen färg, och så sabba den hela inlägget, hade tänkt mig att den ska färg lägga den php-kod som jag stoppar mellan min egna taggar typ.
::php::
::php-end::
Men sicken hela inlägget fick den fina lokken av Courier utan färger! :P
" :birp , nu ska jag spela bingolotto! "
Mvh. Fredde Mannen!
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25