Förut när jag lekte med asp skrev jag något litet script så att folk på min sida kunde lämna in synpunkter och idéer mm till mig, och jag inåg rätt snabbt att om någon liten klurig jäkel skrev lite väl valda html och javascript koder så skulle det jäklas med mig eftersom mitt script accepterade alla tecken som de var, och sedan skrev ut dem till mig precis som de var, i html form.
Så jag använde mig utav HTMLencode eller URLencode (kommer inte ihåg, det var ett tag sedan nu och jag har så kul med php så jag fösöker bara glömma den tiden) ;)
Men nu iallafall så håller jag på att försöka konvertera mitt script från asp till php (tycker det är rätt bra träning) men nu har jag kört fast totalt, för jag vet inte hur jag skall få mitt php script att ändra om tecknen så att de blir ofarliga och skrivs ut som kodsyntax när meddelandet sedan visas för mig.
Kan väl vara värt att veta att jag lagrar alla meddelanden i en mysql db.
Skall man sitta och pilla med replace-funktionen eller med regexp (som jag har väldigt svårt att greppa) eller finns det någon htmlencode liknande funktion?
Jag sökte omkring, men eftersom jag inte vet vad det är jag egentligen letar efter så gav inte min sökning så mycket... :(
MVH Patrik