Tja,
Jag undrar om det är någon som vet om det är någon bra PHP bok på svenska som är på gång nu, eller snart???
Jag tycker dom som finns är lite väl begränsade...
Annars får det väl bli en på engelska.
8 svar · 378 visningar · startad av Tim
Tja,
Jag undrar om det är någon som vet om det är någon bra PHP bok på svenska som är på gång nu, eller snart???
Jag tycker dom som finns är lite väl begränsade...
Annars får det väl bli en på engelska.
Hej,
Webb-programmering med PHP, skriven av Viktor Jonsson, utgiven av studentlitteratur. Kolla på www.redhat.nu, där hittar du information om boken samt en innehållsförteckning.
Jag har den boken. Vill ändå vet mer om lite av varje i den.
Jag tvivlar på att det kommer komma någon svensk bok som är bättre än Viktors. Jag har inte läst den själv, så jag vet inte hur bra den är, men bara innehållsförteckningen är bättre än många (alla?) svenska böcker i samma kategori. Eftersom man ändå måste vara hyfsat bra på engelska när man programmerar så tycks det inte vara någon som översätter de mer avancerade böckerna, så det är bara att putsa upp engelskan.
Ave
Jag använder med gott resultat:
"PHP 4 programmering" av Jesper Ek & Ulrika Erikson, Pagina Förlag
"Beginning PHP 4" flera författare, WROX förlag.
Dessa är täcker nybörjare till van användare. Det finns en mer avancerad version av WROX ("Advanced PHP4 tror jag den heter) boken men jag har själv inte kollat i den.
Om någon har någon erfarenhet av denna så är jag intresserad av synpunkter?
Mvh
Jester
Enligt min mening är det lite väl djärvt att påstå att Jesper Eks böcker täcker behovet för "van användare", men allt är ju relativt. Hans alster har en tendens att vara... ähum... väldigt praktiska och pragmatiskt lagda, vilket passar om man vill uppnå modesta resultat snabbt, men har man några ambitioner - och om man kan programmera något öht - sparar man ofta pengar om man går på de tyngre böckerna med detsamma.
Personligen tycker jag att RTFM och STFW duger rätt bra, men skulle jag köpa böcker om PHP så skulle nog Professional PHP4 Programming eller Programming PHP av Rasmus Lerdorf (han som hittade på PHP...) ligga högst på inköpslistan.
lärde mig html av en av jesper eks böcker ;)
Så det är därför dina sidor ser ut som de gör!? §e
Det finns en del översättningstjänster (heter inte en Babelizer?). Det kan nog vara rätt kul att mata in ett kapitel ur en engelsk bok och se vad du får tillbaka. Kanske blir du proffs på origimai istället.