webForumDet fria alternativet

Dumt fel i mysql_num_rows() ?

1 svar · 212 visningar · startad av psykolog

psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg

Jo, jag kör en fråga till min databas och vill sedan räkna antalet svar med mysql_num rows().

Eftersom jag inte är superhaj på varken SQL eller PHP så har jag närapå alltid en "or die()" efter mina mysql_*.

Grejen är den att om jag får ett tomt svar, (0 rader), så aktiveras die(). Först märkte jag inget, för jag hade mysql_error() som felmeddelande (bara under testkörning, jag lovar), och det gavs inget svar! satte jag däremot felmeddelandet till typ "FEL!", så skrevs det ut.

Är det då så att man helt enkelt inte använder die() då det är inte är kritiskt, dvs die kör igång om man få "false" som svar?

Det känns fel, eftersom svaret bara borde bli 0 (integer) och inte 0 (boolean)...

Om det kan hjälpa:
PHP Version 4.0.6
Zend Engine 1.06

Hoppas att jag inte varit för luddig!

JesterMedlem sedan sep. 200188 inlägg

Ave

Vad skall du använda "nollan" till?

Man behöver ju inte använda die till den funktionen då den inte är kritisk för processen. Jag använder ett t ex ett javascript som om sidan skulle returnera 0 så dyker det upp ett alert meddelande och besökaren skickas tillbaka till ursprungssidan.

if(!mysql_num_rows($antal)) error_message('Inga medlemar hittades');

---

function error_message($msg){
	error_head();
	echo "<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">alert(\"Error: $msg\");history.go(-1)</SCRIPT>";
	error_end();
	exit;
}

Hoppas du blev klokare

:bire

/Jester

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)