UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Om man har en databas med en massa värden.. kan man skriva nåt i php då som visar detta grafiskt som en graf.. ? hoppas ni förstår :)
Som en tidsaxel alltså.. som går upp och ner beroende på värdet i databasen som man hämtar.
Fråga om det är oklart vad jag menar :e
Hej, på http://www.phpclasses.org finns en massa klasser (även sådana som skriver ut grafer) om man inte orkar skriva egna ;)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Med GD-lib kan du rita "allt". :)
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Tackar!.. men tyvärr verkar inte mitt webhotell cihost ha installerat allt som behövs för att kunna köra det där från https://www.phpclasses.org
och jag kan ju inte installera GD-lib själv på webbhotellet :/
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Eller GD-lib verkar ju vara installerat på servern: så här stod det i info om php (Configure Command './configure' '--with-mysql' '--with-config-file-path=/etc' '--with-gd=../gd-1.8.4/' '--enable-ftp' )
och det verkar ju vara installerat...
men alltså jag fattar inte hur jag ska använda det :)
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Nu har jag hållit på och kolla lite... får ett felmeddelande där det står att PNG inte stöds i denna php-version typ... det är php 4.0.6 som är installerat.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Vilket stöd du har handlar inte om version av PHP utan om version av gd och vad som är inkompilerat med denna.
Ta en titt längre ned i PHPINFO under rubriken gd. Där står vilka format som stöds. Så här står det t.ex på det webb-hotell jag använder:
gd
GD Support - enabled
GD Version - 1.6.2 or higher
FreeType Support - enabled
FreeType Linkage - with TTF library
GIF Support - enabled
JPG Support - enabled
PNG Support - enabled
WBMP Support - enabled
Det innebär att jag i mina skript har stöd för gif, jpg, png, bmp samt att jag kan använda truetype-fonter som bild-text.
Nyare gd-versioner har inte stöd för gif. Jag vet inte från vilken version detta försvann.
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Okej.. så här står det bara för mig:
GD Support enabled
GD Version 1.6.2 or higher
WBMP Support enabled
Så det är rätt kört att rita grafer då?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det verkar så.
Men jag kan inte förstå vad det är för mening att ha GD inkompilerat när du inte kan göra gif-, jpg- eller png-bilder till websidan.
Att göra bmp-filer till en websida är ju uteslutet. Om det ens går med PHP.
Det blir att ta ett snack med webhotellet, så att de vid nästa service/uppdatering lägger till fullt GD-stöd.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Du kan också testa detta:
<?php
if (function_exists("imagegif")) {
echo "gif<br>";
}
if (function_exists("imagejpeg")) {
echo "jpeg<br>";
}
if (function_exists("imagepng")) {
echo "png<br>";
}
if (function_exists("imagewbmp")) {
echo "bmp<br>";
}
?>
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Web-Tor, ja det verkar funka.. det skriver ut:
gif
jpeg
png
bmp
så det ser väl rätt ut?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Testa med det här då:
<?php
$image = imageCreate(100, 50);
$white = imageColorAllocate($image, 255, 255, 255);
$black = imageColorAllocate($image, 0, 0, 0);
ImageFilledRectangle ($image,0,10,100,100,$white);
imageArc ($image, 10, 10, 20, 20, 0, 360, $black);
imagestring ($image, 3, 20, 30, "Det funkar!", $black);
// Ändra dessa två rader om du inte vill ha en jpeg-bild
header("Content-type: image/jpeg");
imageJPEG($image);
imageInterlace($image, 1);
ImageDestroy($image);
?>
UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg Nej då blir det felmeddelande
Warning: ImageJpeg: No JPG support in this PHP build in /home2/www/urme/phptester/grafer/test2.php on line 13
ja förstår inte riktit hur jag ska installera bild stödet... nån som kan förklara vad ja ska ladda ner å hur ja ska insallera det?
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg "function_exists() doesnt work with ImagePng, ImageGif, ImageJpeg because all functions are defined even if compiled only with gif support."