Jag vill spärra andra från att kunna anropa mitt skript.
Vad använder man för skript-kod för det?
Nåt med referern ska det ju vara...
Spärra!
5 svar · 616 visningar · startad av Renen
Använd $REMOTE_ADDR som ger dig IP-numret på besökaren. Spärra sen bara alla utom ditt eget IP.
if($REMOTE_ADDR != 255.255.255.255) {
exit;
} else {
/* VISA SIDAN */
}
Att tillåta access endast från ett ipnummer kan bli fel om du text sitter bakom en brandvägg och alla får samma IP ut, eller om du sitter med uppringd förbindelse och får olika IP varje gång.
När jag inte vill att kod ska vara tillgänglig för alla brukar jag lösenordsskydda den.
Hmm
Remote_addr kan jag väl ändå inte använda!?
Då spärras besökaren ju.
Vill ju göra så ingen kan länka till/anropa sidan förutom jag själv.
Alltså borde din kod funka så, om jag byter ut remote_addr mot? referer-nånting??
Vad sketan är skillnaden? :q
Om man spärrar besökare som inte har ett visst IP eller bara spärrar om man kommer från en viss sida, det beror ju lite på vad du vill åstadkomma. Du har inte varit den tydligaste i din förklaring av problemet.
Men ska du helt stänga ute alla utom dig själv så är ju htaccess ett ganska så mycket hetare alternativ.
Du ska använda dig av servervariabeln $HTTP_REFERER, tillsammans med funktionen strstr (). :)
Exempel:
<?php
if ( !strstr ( $HTTP_REFERER, "http://dinserver.se" ) ) {
echo "Du har försökt komma till den här sidan utan att ha klickat på en länk från _min_ sida. Du stängs tyvärr ute";
exit;
}
echo "Weee, du klickade dig hit från min sida! Toppen!";
?>
Kim> Jag brukar använda något liknande när jag t.ex. tar emot information från formulär på min sida, så att jag vet att användaren har använt just mitt formulär. :)
Alla besökare kan alltså komma åt sidan, men de kan inte skicka information till mina script utifrån.