webForumDet fria alternativet

motsvarighet till global ?

4 svar · 279 visningar · startad av Virrdo

VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg

Finns det någe motsvarighet till "global $sträng" om man har "register_globals off" i php.ini ?

(Använder mig av egenhändigt gjort loginscript där jag tidigare hade "register_globals on", men stängde av den för att göra ett säkrare script)

nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

register_globals har inget med kommandot "global" att göra. Om du satt register_globals till "off" så skickas inte variabler från tex en "form" till en PHP sida som "variabler direkt" utan du måste "hämta" dem via tex $_POST (PHP4.1) eller $HTTP_GET_VARS[] (tidigare versioner). Kommadot "global" för att komma åt en global variabel inne i en funktion som du deklarerat i en annan funktion, fungerar precis som tidigare...

/nicclas - http://mina.nyhetsrubriker.net

Ja men nu är det så att jag faktiskt ändrade alla variabler till precis det du pratar om dvs $_post["formvariabel"], $_get["annanvariabelbla"] osv men scripten vill ändå fungera som det ska, vilket det rent teoretiskt borde eller har jag fel isåf ?

(När jag loggar in vill inte scriptet fatta att jag har loggat in förräns jag antigen skriver in lösenordet igen eller om jag reloadar sidan)

nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Jo det är så det fungerar.
Kanske kan jag hjälpa till om du visar all kod och berättar vilken PHP version du kör, annars tyvärr inte...

/nicclas - http://mina.nyhetsrubriker.net

Ahh, lyckades få scripten att fungera med "register_globals off" iaf! ;)
Jag hade joxxat för mycket med variablerna efter att jag stängt av den andra funktionen men det ordnade jag när jag satte mig ned och verkligen tänkte till...

tack ändå! =)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)