VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' in C:\host\hem.webtomten.com\henrik\registrera.php on line 19
Warning: Undefined index: id in C:\host\hem.webtomten.com\henrik\registrera.php on line 19
Får dessa felmeddelanden med denna kod:
$res = mysql_query("SELECT * FROM medlemmar ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());
$arr = mysql_fetch_array($res);
$arr[id]++;
Min MySQLtabell:
mysql_query("CREATE TABLE medlemmar(
id int,
nick varchar(255),
fornamn varchar(255),
efternamn varchar(255),
epost varchar(255),
kod varchar(255),
kon varchar(255),
foto varchar(255)
)");
Nån som har någon aning om vad det är för fel? :q :q
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Nja, det är själva queryn det blir fel i, indexet id finns inte i tabellen lr nåt sånt...?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Hmm... enligt din databasstruktur så är inte ditt id-fält unikt.
Gör så här för att få det så:
mysql_query("CREATE TABLE medlemmar(
id int default 0 not null auto_increment,
nick varchar(255),
fornamn varchar(255),
efternamn varchar(255),
epost varchar(255),
kod varchar(255),
kon varchar(255),
foto varchar(255),
primary key(id)
)");
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg hmm, har sovit lite idag så jag skyller på det, men jag fattar inte riktigt vad ni menar ;)
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg Jag sover kanske oxå :) men vilket värde har id?
ska det inte vara $id?
red. alltså... det inom [] måste väl ges ett värde då det är en array.
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg "id" är en kolumn i mysqltabellen, och har värdet som finns där... :)
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Jag kom på en sak. Att det blir sådant här fel, kan det bero på att PHP körs som CGI-program eller nåt sådant? Servern är nämligen inställd som så...
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg ... eller kan det vara så att det är för att det är en IIS-server och Windows?
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg Jag tror mer att det är din PHP-kod som är felaktig...
Är det det senaste id:et du söker och som du vill öka med ett?
om så är fallet skulle jag skriva ungefär så här:
$res = mysql_query("SELECT id FROM medlemmar ORDER BY id DESC LIMIT 0,1") or die(mysql_error());
$id = mysql_result($res, 0, "id");
$id++;
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg eller så här:
$res = mysql_query("SELECT * FROM medlemmar ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());
$arr = mysql_fetch_array($res);
$id = $arr["id"]++;
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Nja, jag tror inte att det är min kod som är felaktig för den funkar felfritt på min burk med Apache... :)