Har någon erfarenhet av att använda PHP tillsammans med MS SQL? installation, prestanda, begränsningar, etc
Tack på förhand
Php + Ms Sql
7 svar · 378 visningar · startad av Herman
Bara saken att köra PHP på en Win-plattform är åt helsike, men man kan ju alltid koppla upp mot en extern MS-SQL-server ( en som inte ligger på samma burk ). Prestandan tror jag inte är några större problem, eftersom att MS-SQL är en stabil och snabb DBMS.
PHP är ju ursprungligen skrivet för att köras under *nix. Det är också där som det går bäst, eller åtminstone har gjort (de senaste versionerna av PHP skall ju ha bättrat sig på Windows-sidan, vet dock inte hur långt de kom).
I PHP finns det väl, om jag inte missminner mig, funktioner för MS SQL direkt? Ungefär som för Mysql. Så det skall nog inte vara några problem. Lite pill i php.ini och sen är det klart! Tror jag iaf ;)
Web-Tor> PHP är som Chavez påpekar inte skrivet för Win från början, men visst kan man köra det med IIS. Men notera att det går segt ( wF är ett exempel :) ) och att en del funktioner inte fungerar på Win.
MS SQL finns det stöd för, men det måste man kompilera in - eller om man kör på Windows editera i PHP.ini. Det är däremot inte inbyggt som MySQL-stödet, och fungerar nog inte riktigt lika stabilt - men funkar gör det nog. :)
Att det går vet jag själv genom att läsa PHP:s dokumentation. Men det jag undrar är om någon har använt PHP tillsammans med MSSQL på riktigt?
Jag besparar mig gärna besväret att sätta upp en miljö om någon redan vet att det är struligt.
Jag hoppas på att kunna köra PHP under Apache/Linux.
IIS är jag rätt så trött på...
Warning: MS SQL message: ntext data cannot be sent to clients using DB-Library (such as ISQL) or ODBC version 3.7 or earlier. (severity 16) in D:\www\php\test.php on line 15
eh? det här ser ju inte så kul ut...
Det verkar som det inte går att få ut fler än 8000 (4000) tkn från SQL server mha PHP. Begränsningen verkar ligga i SQL servers radlängd.
$query = "SELECT rubrik,CONVERT(TEXT, html) FROM dokument where dokid='EAC_198'";
Slutsats: PHP tillsammans med ODBC/MSSQL är inte mkt att ha om man lagrar dokument i fält.
Finns det något annat sätt?